نرمش کبد و لوزالمعده

به حالت لوتوس با نیمه لوتوس بنشینید انگشتان دستها را در پشت سر بهم قلاب کنید نفس عمیق بکشبد و بدن خود را در خلال خروج هوا بسمت چپ خم کنید تا آرنج چپ روی زمین قرار گیرد. (ش3) نفس معمولی بکشید و حواس خود را در پهلوی چپ (محل قرار گرفتن لوزالمعده) متمرکز نمائید و پس از ده ثانیه در خلال تنفس عمیق بدن خود را صاف کنید و پس از پر شدن شش ها به آرامی بسمت راست خم شوید و در مدت توقف حواس خود را روی پهلوی راست (کبد) متمرکز کنید.

اثر

انجام آسانای مذکور اثر مطلوبی روی کبد و پانکرانس می گذارد و شخص از ابتلای به بیماریهای کبدی و مرض قند مصون می شود و همچنین کسانی که دچار اختلالات این دو غده هستند، پس از مدتی تمرین شدت بیماریشان به طور قابل حسی کم می شود.

کارغده ها در بدن حفظ نمودن ترکیب مواد شیمیائی خون است و ماده ای از خود ترشح می کنند که سبب ثابت ماندن ترکیبات خون می شود. طبیعی بودن اندازه عناصر و مواد موجود در خون باعث حفظ نیروی حیاتی و ایجاد تعادل بین دستگاههای داخلی بدن می شود.

حالت پیچ (Ardhamatsendrasana)

روی زمین بنشینید و پای راست را خم کرده و پاشنه آنرا به کقل چپ مماس نمائید. کف پای چپ را جلو زانوی راست روی زمین قرار دهید دست راست را مماس به پای چپ کنید. در این حالت دست چپ روی زمین قرار دارد (ش1) اکنون چپ را به سمت چپ و عقب برگردانید (ش2) و سعی کنید با ستون فقرات صاف 10 ثانیه این حالت را تحمل کنید. پس از برگشتن به حالت عادی محل پاها را عوض نموده و اینبار کف پای راست را جلوی زانوی پای چپ قرار دهید و با مماس نمودن دست راست پشت کمر، بسمت راست برگردید . طی روزهای متمادی مدت توقف در این حالت را به یک تا دو هفته برسانید.

این تمرین را می توانید در محل کار و بر روی صندلی انجام دهید و انرژی از دست رفته ماهیچه ها و سلسله اعصاب را بازگردانید (ش3).

اثر

انجام این آسانا موجب چرخش مهره های ستون فقرات بر روی یک دیگر شده و خستگی کمر و پشت را که ناشی از زیاد نشستن می باشد، بر طرف می کند. براثر کشش و انقباض عضلات پهلو، چربی های اضافی شکم از بین رفته رفته و یبوست و تنبلی معده را ناپدید می کند.

از طرفی نشستن بمدت زیاد روی صندلی موجب نزدیک شدن مهره های ستون فقرات بهم می شود و فاصله بین آنها از بین می رود و در این حالت با کوچکترین جرت ناگهانی، اعصابی که از بین آنها خارج می شوند. تحت تأثیر واقع می شوند و احتمالاً صدمه می خورند. حرکت فوق با ایجاد پیچ در ستون فقرات و کشش مناسبی که به ماهیچه های پشت می دهد، رکورد و تنبلی در اعصاب این ناحیه را که ناشی از زیاد نشستن می باشد، از بین می برد.

نرمش کبد و لوزالمعده و حالت پیچ به چه صورت انجام می شود؟