آموزش ورزش Dhyana (دهیانا) در یوگا

مراقبه یا خلسه قرار گرفتن موج مشخص و منظمی در آب آرام اقیانوس فکراست. یعنی صحنه فکر کاملاً باز و حالی از هر گونه فکر نا آرام می باشد. و شخص با اندیشیدن به هر جامدی خود را در آن می بیند و مبدا و مولد خود را با آن یکی حس می کند. در نتیجه جرعی از محیط می شود و خود را جاری در هر چیز می بیند. در این حالت تمام انرژیهای روحی مرکزیت یافته و جذبه آنها بسوی وحدت کل می باشند.

حالت پل (Bandhasana)

به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید تا کف پاها روی زمین قرار گیرند. باسن از روی زمین بلند کنید و با شکم و سینه یک قوس کامل بسازید و دستها را بطریقی که شست ها بطرف خارج و چهار انگشت زیر کمر باشند حائل بدن قرار دهید (ش 1) در این حالت به شکم خود نگاه کنید و حواس خود را به بالا و پایین رفتن شکم تحت تأثیر تنفسهای عمیق و دیافراگمی متمرکز نمائید.

پس از مدتی توقف در این آسانا، پای چپ را به آرامی و در خلال نفس عمیق بالا آورید (ش 2). و در هنگام پائین آوردن آن، هوا را هماهنگ با حرکت پا، از شش ها خارج کنید و همین عمل را با پای راست انجام دهید. پس از بالای سر آنرا یک بار بسمت چپ و یکبار راست و یکبار وسط، روی زمین آورید.

سپس به آرامی پاها را بالا برده و دوباره به وضع پل بازگردید و بدن را کم کم روی زمین قرار دهید . چند لحظه در آرامش کامل بسر برید.

اثر

دیافراگم را تحریک و به خاصیت ارتجاعی آن می افزاید. تنفسها را عمیق و اختلالات دستگاه گوارش را برطرف می کند. غده های فوق کلیه را ماساژ داده و در نتیجه به معتدل شدن سوخت و ساز بدن کمک می کند.

ایستادن روی شانه (Viparita karani)

تصویر شماره (3) حالت مناسبی از حرکت ایستادن روی شانه را بنام ویپاریتاکارانی نشان می دهد و اگر این حالت کاملاً صحیح انجام شود یعنی آرنجها و پاها به زمین عمود شوند تا سنگینی پاها مستقیم به دستها داده شود و عضلات شانه و گردن کاملاً آزاد و منبسط باشند، بهترین و مناسبترین انبساط را بعد از پیاده روی یا ایستادن بمدت زیاد به شخص می دهد و جریان خون ملایمی را به مغز می رساند.