اجازه ندهید درد مفاصل پشت بدن، شما را از انجام کارها باز دارد. برنامه های ساده زیر را انجام دهید تا کمر درد را شکست دهید.

مبارزه هر روزه با درد مفاصل بسیار عذاب آور بوده و مانع انجام کارهای روزمره می شود و باعث می شود نتوانید کارهایی را که می خواهید انجام دهید. داروهای تسکین دهنده، می تواند این درد را قابل تحمل کند، اما کارهای زیادی وجود دارد که خودتان و بدون دارو می توانید انجام دهید تا از درد فاصل نجات یابید. چند دقیقه تمرین در روز می تواند باعث تسکین درد مفاصل شما شده و تغییرات بزرگ را در خود خواهید دید و از آن پس می توانید به فعالیت های مورد علاقه خود پاسخ مثبت بدهید.

راز مفاصل سالم، انعطاف پذیر نگه داشتن آنهاست. مفاصل مملو از مایع مفصلی است که مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت مفصل در آن محلول است. و تنها راهی که مفاصل به این مواد غذایی حیاتی دسترسی پیدا کنند، حرکت دادن آنها در تمام محدوده حرکتی است. در صورت آسیب مفاصل حرکت دادن آن آخرین کاری است که می خواهید انجام دهید، اما بدانید که متحرک نگه داشتن آن تغییر زیادی خواهد داشت. مفاصل بری حرکت داشتن طراحی شده اند، حتی اگر این حرکت دردناک باشد. تحرک مفاصل را سالم نگه می دارد. اما نگران نباشید. شما نیازی به برنامه ورزشی خاص و افسانه ای ندارید. ترفندهای ساده ای وجود دارد که کمک می کند طبق برنامه روزانه خود پیش رفته و با انجام دادن آنها درد مفاصل تسکین یابد.

برنامه شکست درد

وقتی از خواب بیدار می شوید، مفاصل خود را حرکت دهید. خشکی مفاصل هنگام صبح، رایج بوده و حرکت را سخت می کند. چند دقیقه حرکت مفاصل در دقایق اولیه روز باعث آزاد شدن گرفتگی شده و مایع مفصلی را به اطراف مفاصل هدایت خواهد کرد. سعی کنید تمام مفاصل از سر تا انگشتان پاهایتان را در تمام جهات دو یا سه بار حرکت دهید. مثلا سر خود را از طرفی به طرف دیگر بچرخانید، انگشتان دست را خم و راست کنید، مچ ها را بچرخانید، زانو ها و آرنج هایتانرا خم و راست کنید، زانو ها را یک به یک به سمت سینه خم کنید، دستها را به سر رسانده و شانه ها را بچرخانید.

به آرامی مفاصل را تا زمانی که خشکی آنها از بین برود، بیدار کنید. اگر مفصلی دردناک است و در حرکت دادن آن مشکل دارید، سعی کنید هر دو ساعت یک بار آن را به آرامی حرکت دهید تا به مرور از دت درد آن بکاهید.

مکمل امگا3 برای صبحانه

اگر فقط یک مکمل برای کاهش دردهای مفاصل وجود داشته باشد، آن مکمل امگا3 گرفته شده از روغن ماهی خواهد بود. دانشمندان معتقدند اسیدهای چرب امگا3 باعث کاهش التهاب مفاصل شده و منجر به کاهش شدت درد می شوند. مصرف روغن ماهی باعث کمتر شدن خشکی مفاصل هنگام صبح خواهد شد.

پیاده روی کنید

راه دیگر هدایت مایع مفصلی به اطراف مفاصل، پیاده روی مداوم روزانه است. طبق مطالعات، پیاده روی باعث می شود ریسک ابتلا به آرتروز 18 درصد کاهش و غضروف سازی افزایش یابد. همچنین پیاده روی باعث کاهش وزن می شود که در نتیجه آن فشار کمتری به مفاصل وارد می شود. حتما از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنید.

بالا رفتن از پله ها

بالا رفتن از پله ها هنگامی که درد زانو و لگن شما را آزار می دهد، بسیار سخت است. اما می تواند یکی از راه های تقویت عضلات پاها شده و فشار را از مفاصل بردارد. به صورت مداوم و با سرعت دلخواه خود از پله ها بالا رفته و در صورت نیاز می توانید از نرده ها نیز کمک بگیرید. روی یک دقیقه پله ها را بالا و پایین بروید و به تدریج به دو دقیقه برسانید. در ابتدای کار ممکن است فقط یک یا دو پله بتوانید بالا بروید به ویژه اگر درد مفصل دارید. اما پس از مدتی که به تدریج با تقویت عضلات تعداد پله های بالا رفته بیشتر شده و آسانتر خواهد شد.

عضله سازی کنید

تقویت و قوی نگه داشتن عضلات تاثیر زیادی در کاهش درد مفاصل داشته زیرا فشار را از روی آنها برمی دارد. پزشکان توصیه می کنند، اگر از زانو درد رنج می برید، سعی کنید عضلات ران را تقویت کنید. برای تقویت عضلات ران وقتی در حالت نشسته روی صندلی قرار دارید، پاهای خود را در حالت صاف و در راستای ران ها نگه دارید و تا ده شمرده و سپس روی زمین قرار دهید. برای هر پا این حرکت را ده بار تکرار کنید. درد مفاصل لگن را با تقویت عضلات کاهش دهید. به این صورت که در کنار میز یا صندلی قرار گرفته و تعادل خود را حفظ کنید و یک پا را به سمت پهلو ها بالا آورده و کمی نگه داشته و به حالت اول برگردانید و ده بار این حرکت را برای هر پا انجام دهید.

کیسه آب گرم یا سرد قبل از خواب

اگر درد مفصل باعث بیداری شبانه شما می شود، برای کاهش ورم و خشکی مفاصل از گرما و سرما می توانید استفاده کنید. برای خشکی مفاصل از کیسه آب گرم و برای ورم و باد کردگی از کیسه آب سرد استفاده کنید.

حمام آب و نمک حاوی منیزیم تسکین دهنده بزرگی است. آب باعث تقویت مفاصل شده و منیزیم موجود در نمک آرام بخش ماهیچه ها و کاهنده درد است.

مراقب وزن خود باشید

اگر اضافه وزن دارید، 2/5 برابر بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به آرتروز زانو هستید چون اضافه وزن باعث افزایش فشار روی مفاصل زانو می شود. نه تنها این، بلکه التهاب های دیگر که با اضافه وزن همراه است، ممکن است به درد در سایر مفاصل مانند دست ها نیز شود. به طور کلی حفظ تعادل وزن، دارای فواید فراوانی است.

آیا می دانید 6 نفر از 10 نفر از درد های آرتروزی رنج می برند؟

تغییرات را دنبال کنید

پس از چند هفته عمل کردن به برنامه های گفته شده، شما متوجه تغییرات حاصل در درد مفاصل خواهید بود. صبور باشید و در انجام آنها تداوم داشته باشید. امتیاز دادن روزانه به مقدار درد، می تواند راهکار مناسبی برای فهمیدن تغییرات است. هر روز به میزان درد خود از 1 تا 10 امتیاز دهید تا متوجه شوید چه حرکات و فعالیت هایی برای شما مفید یا مضر است.