از آنجایی که چشمان شما دریچه ای نشانگر روح شماست، خستگی آنها موجب می شود رنگ پریده بنظر برسید. خستگی چشم ها با علائمی مانند : خشکی چشم ها ، چشمان اشکی ، چشمان قرمز و متورم ، پف و سیاهی زیر چشم ، ضعف در بینایی و ... شناخته می شود.

علاوه بر این ، خستگی چشم ها معمولا با عوامل دیگری نظیر سردرد و سرگیجه همراه است. اکثر مواقع مواردی همچون کمبود خواب ، آلودگی ، گریه زیاد ، نور کم و فعالیت هایی نظیر کار با کامپیوتر برای مدت زمان طولانی و مطالعه طولانی مدت . ... باعث خستگی چشم می شوند.

خشکی و یا ضعیف شدن چشم در اثر عواملی مانند بالا رفتن سن ، مصرف برخی از مواد دارویی و بیماری هایی نظیر دوربینی ، آستیگماتیسم ، به وجود می آید.

در اینجا شش راه که به آرام کردن چشمان خسته کمک می کنند را به شما معرفی می کنیم.

برش های خیار

برش هایی از خیار تازه را به مدت بیست دقیقه روی چشم های خود قرار دهید. برش های نازک و سرد خیار تازه ، تسکین دهنده ی چشم ها هستند. خیار تازه را برای مدت بیست دقیقه روی چشم های خود قرار دهید تا اثرات شفابخش آن را افزایش دهید.

تی بگ

دو عدد تی بگ استفاده شده را برای مدت بیست دقیقه در فریزر بگذارید . تی بگ های سرد شده را ده تا پانزده دقیقه زیر چشم خود قرار دهید. علاوه بر از بین بردن خستگی چشم ، تی بگ همچنین در کم کردن تیرگی و پف زیر چشم موثر است. اگر فرصت قرار دادن تی بگ های استفاده شده در فریزر را ندارید ، آن ها را در یک ظرف آب یخ قرار دهید تا سرد شوند. از تی بگ هایی مانند چای بابونه ، چای سیاه و چای سبز می توانید استفاده کنید ، زیرا تمامی آنها حاوی میزان زیادی تانن و آنتی اکسیدان هستند.

کمپرس آب سرد

یک پارچه تمیز را در آب یخ فرو برده و بعد آب اضافه آن را بگیرید. این پارچه را برای مدت ده تا پانزده دقیقه روی چشم ها قرار دهید. این کار به از بین رفتن التهاب و درد چشم ها کمک می کند . به جای آب سرد می توانید از شیر هم استفاده کنید تا تیرگی زیر چشم خود را از بین ببرید.

روغن اسطوخودوس

یک قطره از روغن اسطوخودوس را با نصف لیتر آب ( در صورت امکان آب مقطر ) ترکیب کرده دو تکه پد را به آن آغشته کنید. پد ها را برای مدت بیست تا سی دقیقه روی چشم ها قرار دهید.

گلاب

دو پد پنبه ای را به گلاب آغشته کنید و برای مدت بیست دقیقه روی چشم ها قرار دهید. گلاب در از بین بردن خشکی ، درد و خستگی چشم ها بسیار مفید است.

ماساژ و ورزش چشم

چشم های خود را ببندید. نوک انگشتان را روی لبه انتهایی چشم قرار داده ، فشار کمی وارد کرده و به صورت دورانی ماساژ دهید. این کار را چهار یا پنج بار تکرار کنید.

نوع دیگری از ماساژ چشم :

برای مدت بیست ثانیه دست ها را به هم بمالید. کف دست خود را گرد توخالی کرده و روی چشمها قرار دهید، طوری که به چشم ها فشاری وارد نشود. فضای بین انگشتان را بپوشانید تا نور به چشممتان نخورد.

نکاتی برای جلوگیری از خستگی چشم

ماساژ و ورزش چشم در جلوگیری از ایجاد خستگی و همچنین از بین بردن آن بسیار موثر است. مطمئن شوید نور کافی در اتاقتان وجود دارد، نور کم چشم ها را مجبور به کار زیاد می کند. به علاوه ، هنگام کار با کامپیوتر نور صفحه را کم کنید و به اندازه کافی (20-26 اینچ) از مانیتور فاصله بگیرید. سطح مانیتور باید کمی از چشم های شما پایین تر باشد. خیلی از مواقع خستگی چشم ها در اثر کمبود رطوبت به وجود می آید ، پس از یک دستگاه بخور در اتاقتان استفاده کنید. به میزان کافی به چشم های خود استراحت دهید و بین شش تا هشت ساعت در روز بخوابید.