تابستان یعنی سفر به سواحل ، غذا خوردن همراه خانواده در طبیعت ، هوای گرم و .... متاسفانه آفتاب سوختگی . حتی اگر قوی ترین کرم های ضد آفتاب را با دست و دلبازی به پوست خود بزنید ، اشعه ی UV از آن عبور کرده و پوست شما را دچار خارش ، سوزش و قرمزی می کند.

هر چند به عقیده پزشکان ، قرار گرفتن در معرض آفتاب ، به میزان مناسب ، برای سلامت بدن و جلوگیری از فقر ویتامین D ضروری است ، میزان زیاد از این نعمت الهی مهم منجر به آفتاب سوختگی و در نتیجه بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان پوست و چین و چروک های زودرس می شود.

اما پیش از هر چیز بهتر است بدانیم آفتاب سوختگی چیست ؟ آفتاب سوختگی زمانی رخ می دهد که آفتاب و یا هر منبع اشعه ی فرابنفش به پوست غیر مسلح شما ، به نحوی که برای پوست زیاد و غیر قابل تحمل است ، می تابد. همین موضوع پوست شما را مجبور به تولید هرچه بیشتر ملانین ، یعنی رنگدانه ی محافظ پوست ، می کند.

در این قسمت برخی از حقایق جالب درباره آفتاب سوختگی را بیان می کنیم :

در آفتاب تند ظهر تابستان ، فردی با پوست روشن می تواند در کمتر از 15 دقیقه دچار آفتاب سوختگی شود. برای فردی با پوست تیره ، تابش همین میزان آفتاب ، نیاز به ساعت ها وقت دارد تا اثرات آفتاب سوختگی را روی پوست نمایان سازد. جالب است بدانید که اولین مراحل آفتاب سوختگی معمولا با چشم قابل تشخیص نبوده و بعد از ساعت ها خود را نشان می دهد. در کنار این حقایق ، تکامل آفتاب سوختگی ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

اسلحه ای پنهانی در برابر آفتاب سوختگی ممکن است بوی خوشایندی نداشته باشد ، اما با اضافه کردن سرکه سیب به برنامه ی ضد آفتاب سوختگی خود احساس خیلی بهتری خواهید داشت. استفاده از سرکه سیب در بسیاری از موضوعات سلامتی موثر و مفید است و در ادامه ی این فواید ، می تواند سوختگی پوست در اثر آفتاب را آرام کند.

یک فنجان سرکه ی سیب را همراه 4/1 فنجان روغن نارگیل و چند قطره روغن اسطوخودوس در وان حمام بریزید . اگر وقت حمام ندارید می توانید آب و سرکه را به نسبت مساوی مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید و روی ناحیه ای از پوست که سوخته است اسپری نمایید. یا می توانید تکه پارچه ای را در این محلول قرار داده و سپس روی نواحی آفتاب زده بگذارید.

مواد غذایی آبرسان برای رهایی از آفتاب سوختگی وقتی در حال اجرای برنامه ی درمان آفتاب سوختگی هستید ، بدن تا حد زیادی رطوبت خود را از دست داده است . مرطوب کننده های طبیعی مثل روغن نارگیل و ژل آلوئه ورا برای آبرسانی بسیار موثر خواهند بود. ( بهتر است این مواد برای افزایش خواص خنک کنندگی ، این مواد را برای مدتی در فریز نگه دارید. ) آبرسانی راهمچنین می توانید از درون و با مصرف غذاهایی که در صد بالایی از آنها از آب ساخته شده است ، انجام دهید.

اگر پوست شما دچار آفتاب سوختگی شده است آب زیادی بنوشید . نوشیدنی های با الکترولیت بالا ، مثل آب نارگیل ، هنگام آفتاب سوختگی و یا هر زمان دیگر ، بسیار مفید خواهند بود. میوه هایی نظیر پرتغال و هندوانه ، که سرشار از ویتامین C هستند را فراموش نکنید. در واقع 92 درصد هندوانه را اب تشکیل داده است . برای سرعت بخشیدن به روند درمان آفتاب سوختگی از الکل و شکر دوری کنید ، زیرا این مواد التهاب را افزایش می دهند.