گل رز از زمان های قدیم توسط انسان ها برای زیبایی استفاده شده است. حتی از اسانس آن بعنوان عطر استفاده می کردند. این روغن برای پوست فواید بسیاری دارد که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. رز گلی زیبا با رایحه ای به یادماندنی است. از طریق فرآیند تقطیر با بخار اسانس گل رز تهیه می شود. به شیوه ای سنتی از گل محمدی که نوعی از گل رز است گلاب برداشت می شود. بهترین نوع از روغن گل رز را می توان در کشور بلغارستان یافت.

موارد مصرف روغن گل رز

روغن گل رز یک ترکیب شیمیایی پیچیده دارد که فواید شگفت انگیزی برای پوست دارد و در قسمت پایین این مقاله به برخی از این فواید اشاره خواهیم کرد.

مرطوب کننده

این روغن دارای اثر مرطوب کنندگی بسیار عالی برای پوست های خشک است و هنگامی که آن را برروی پوست های خشک می مالید پوست از مواد مغذی آن تغذیه کرده و رطوبت خود را حفظ می کند.

نرم کننده پوست

روغن گل رز برای پوست های چرب خوب است و می تواند بعنوان یک تونر پوست ( نرم کننده ) استفاده شود. همچنین از این روغن بعنوان قابض جهت سفت کردن بافت پوست استفاده می شود. منافذ موجود بر روی پوست را باز می کند و میزان چربی آن ها را کنترل می نماید. این امر در مبارزه با چین و چروک صورت و نشانه های پیری پوست مفید خواهد بود. همچنین عضلات صورت را سفت کرده و اثر خنک کنندگی برای پوست دارد و مانع آفتاب سوختگی آن خواهد شد. خواص ضدباکتریایی

روغن گل رز دارای خواص ضدباکتریایی است که می تواند عفونت های پوستی را درمان کند که یک درمان موثر برای آکنه است. این روغن باعث بهبود جای جوش می شود. از این روغن می توان بر روی زخم های باز استفاده کرد تا میزان خونریزی آن کاهش پیدا کند و چون خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد از زخم در مقابل عفونت ها محافظت می نماید. آنتی اکسیدان

روغن گل رز یک منبع غنی از ویتامین C است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث بهبود بافت پوست می شود. استفاده منظم از این روغن بر روی پوست باعث بازگرداندن رنگ طبیعی پوست به آن شده و اگر روی قسمت هایی که جای بخیه یا ترک بوده استعمال شود ، ظاهر آن را بهبود می بخشد. با اطمینان کامل می توان از این روغن بر روی اختلالات پوستی نظیر اگزما جهت کاهش التهاب پوست و سوزش آن استفاده کرد.

سم زدایی

مصرف این روغن در از بین بردن مواد سمی خون نقش داشته و آن را تصفیه می کند. این امر مانع از خارش پوست و بروز زخم و کورک بر روی پوست می شود. همچنین سبب حفظ تعادل هورمونی می گردد و پوست را شاداب و درخشان می کند.

آروماتراپی

از روغن گل رز همچنین می توان در آروماتراپی استفاده کرد. در واقع این یک روغن محبوب جهت ماساژ بدن خواهد بود زیرا یک داروی ضدافسردگی است که باعث کاهش تنش اعصاب می گردد. بعلاوه در بهبود گردش خون و التیام مکانیسم کلی بدن نقش دارد. نحوه استفاده از روغن گل رز برای پوست

چند قطره از این روغن را به ماسک صورت خانگی اضافه کرده و بطور منظم از آن استفاده کنید.

چند قطره از روغن گل رز را در آب سرد ریخته و صورت خود را با آن شستشو دهید این امر به نرم شدن پوست شما کمک خواهد کرد.

برای مبارزه با چین و چروک 10 تا 12 قطره از روغن گل رز را به روغن بادام و روغن زیتون افزوده و در نواحی که چین و چروک دارد بمالید.

برای خلاص شدن از کشیدگی پوست صورت 3تا4 قطره روغن گل رز را به 20 میلی لیتر روغن بادام و 5 میلی لیتر روغن جوانه گندم اضافه نمایید و در ناحیه آسیب دیده به خوبی مالش دهید.

بر روی پوست صورت که بر اثر آفتاب آسیب دیده است محلولی متشکل از 3 قطره روغن گل رز و 20 میلی لیتر روغن جوجوبا و چند قطره روغن بابونه و اسطوخودوس تهیه کرده و در ناحیه موردنظر استفاده کنید.

جهت ماساژ بدن می توانید آن را با روغن های دیگر ، لوسیون و روغن های آروماتراپی مخلوط کنید و استعمال نمایید.