به طور کلی پوست بسیار خشک ، ترک پا را بوجود می آورد . این مشکل شایع در روزهای سرد زمستان تشدید هم می شود . علاوه بر این ، فاکتورهایی نظیر کمبود مواد مغذی ، ایستادن برای مدت های طولانی و پوشیدن کفش های پاشنه بلند و یا نوک تیز که برای پا مناسب نیستند ، منجر به ترک پا خواهند شد . همانطور که می دانید ، دیدن ترک های پا خیلی خوشایند نیست و علاوه بر این با وجود این ترک ها در پا احساس خارش و سوزش بوجود می آید .

اگر برای مدت طولانی این مشکل را نادیده بگیرید ، ترک ها شروع به خونریزی و ایجاد درد بیشتر می نمایند . همچنین اکثر مرطوب کننده ها به طور عمقی به پوست های مرده نفوذ نمی کنند و تاثیر چندانی ندارند .

بنابراین بهتر است ترک های پا را در اسرع وقت درمان کنید . افرادی که به بیماری هایی مثل اگزما ، پسوریازیس و دیابت مبتلا هستند ، باید بیشتر از دیگران به سلامت پاهای خود توجه نشان دهند .

درمان ترک پا پای خود را در آب گرم و صابون برای مدتی قرار دهید تا پوست نرم شود و یک سنگ پا روی این ناحیه ی زبر و سخت بکشید . سپس پا را شست و شو دهید و خشک کنید . بعد به کف پای خود کرم مرطوب کننده ، لوسیون و یا حتی روغن بچه بزنید . این راهکار را برای مدت حداقل یک هفته و دو بار در روز تکرار نمایید . برای درست کردن آب و صابون هم کمی آب لیمو و شامپو در آب گرم بریزید . می توانید هنگام دوش گرفتن هم از سنگ پا استفاده کنید .

نمک فرنگی اصل خستگی پا را از بین می برد ، پوست را نرم می کند ، گردش خون را افزایش می دهد و بوی بد پا را هم از بین می برد . علاوه بر این ، نمک فرنگی به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ خود با عفونت مبارزه می نماید . در یک ظرف بزرگ و یا وان حمام کمی آب گرم بریزید و یک فنجان نمک فرنگی اصل به آن اضافه کنید . پاهای خود را برای مدت 10 دقیقه در این محلول قرار دهید . سپس از یک سنگ پا برای از بین بردن پوسته های مرده استفاده کنید . سپس مثل روش قبلی پاها را بشویید ، خشک کنید و با یک مرطوب کننده و یا روغن ، پوست پا را ماساژ دهید . این روش را بیشتر از دو تا سه بار در هفته انجام ندهید ، زیرا نمک فرنگی پوست را بیش از حد خشک می نماید . همچنین بلافاصله بعد از استفاده از نمک ، از صابون استفاده نکنید . زیرا ممکن است اثرات نمک را از بین ببرد .

پاهای خود را برای مدت 10 دقیقه در وان حاوی پنج فنجان آب گرم و یک فنجان شیر قرار دهید . سپس در منزل یک ترکیب مناسب برای لایه برداری پا درست کنید . این ترکیب را می توانید با یک قاشق غذاخوری شکر و یا نمک دریا ، ترکیب شده با نصف فنجان روغن نارگیل و یا روغن زیتون ، بسازید . این ترکیب خانگی را روی پوست پا ماساژ دهید ، سپس آن را با آب بشویید ، خشک کنید و از مرطوب کننده ی خود استفاده نمایید .

یک ماسک آرامش بخش با جو دو سر بسازید . می توانید یک فنجان از این جو را در وان آب گرم بریزید و به صورت اختیاری یک چهارم فنجان عسل و روغن زیتون به آن اضافه نمایید . پاهای خود را برای حداقل نیم ساعت در این ترکیب قرار دهید . همچنین می توانید نصف فنجان جو دو سر ، یک چهارم فنجان جوش شیرین ، یک چهارم فنجان عسل ، یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا و یک سوم فنجان نمک فرنگی اصل را با 20 قطره از روغن مورد دلخواه خود ترکیب نمایید .

در روشی دیگر ، سه قاشق غذاخوری گلیسیرین و یک قاشق غذا خوری گلاب را با یکدیگر ترکیب کنید . ترکیب را به پاهای خشک خود بزنید و با پوشیدن یک جفت جوراب ترکیب را تمام طول شب روی پا نگهدارید . هنگام صبح پوست را شست و شو دهید .

خمیری از موز له شده آماده کنید و به کف پای خود بزنید ، سپس اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست باقی بماند . بعد پاهای خود را با آب گرم شست و شو دهید . از این روش می توانید هفته ای یک بار استفاده کنید .

نکاتی برای پیشگیری از ترک پا بهتر است به علایم اولیه ی ترک پا مثل خشکی و سفتی پوست و ترک ها بسیار کوچک روی حاشیه ی پا توجه کنید . اگر این علایم را نادیده بگیرید ، کم کم پیشرفت کرده و به ترک های دردناک و عمیق تبدیل می شوند . همچنین این ترک ها امکان عفونت هم دارند .

پاهای خود را مرتب لایه برداری کنید . برای این کار هم می توانید از ترکیب آرد برنج ، عسل و سرکه سیب کمک بگیرید .

کفش های مناسب انتخاب کنید .

از آنجایی که ممکن است ترک ها به دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی بوجود آمده باشند ، مطمئن شوید رژیم غذایی شما به اندازه ی کافی سالم است و در آن ویتامین E ، کلسیم ، زینک و غیره وجود دارد . همچنین برای آبرسانی مناسب پوست ، نوشیدن هشت لیوان آب در روز را فراموش نکنید .