ریشه ی ناخن در واقع بخشی جدا شده از لایه ی شاخی است که بسیار آزار دهنده و دردناک ، خصوصا وقتی به قسمتی از لباس گیر می کند ، می باشد . گاهی این قسمت باعث قرمزی و تورم پوست نیز می گردد .

ریشه های ناخن را بیشتر در روزهای سرد سال و به دلیل خشکی زیاد مشاهده می کنید . به جز سرما و خشکی ، فاکتورهای دیگری نیز در جدا شدن ریشه ناخن موثر هستند . برای مثال ، اگر برای مدت طولانی دست ها در معرض رطوبت بالا و یا شوینده های قوی قرار بگیرند ، این مشکل بوجود می آید .

علاوه بر این ، عادت مخرب جویدن ناخن نیز موجب آسیب دیدگی لایه ی شاخی می شود . جویدن ناخن همچنین در ریشه ی ناخن عفونت بوجود می آورد .

همچنین در مانیکور وقتی ناخن ها را از قسمت لبه ی آن می تراشند و یا لایه ی شاخی را با شدت به عقب هل می دهند ، ریشه های ناخن پدید می آیند .

چطور ریشه ی ناخن را از بین ببریم بهترین و تاثیر گذارترین راهکار این است که دست خود را برای مدت 5 تا 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید تا پوست نرم و لطیف شود . می توانید به آب روغن زیتون نیز اضافه نمایید .

بعد ریشه ی ناخن خود را با یک ناخن گیر تیز بگیرید . هیچوقت ریشه ها را با دست نکشید و فقط از قسمت پایه ای آن را از قیچی نمایید . برای ضد عفونی کردن ناخن گیر هم آن را با الکل تمیز کنید .

بعد از گرفتن ریشه ی ناخن با ناخن گیر ، می توانید یک پماد ضد باکتری به ناخن ها بزنید . اگر ریشه بسیار عمقی بود ، انگشت خود را با یک تکه پارچه بپوشانید .

در غیر این صورت ، کافی است تنها دست ها را با کمی کرم ویتامین E ، دو تا سه بار در روز ، خصوصا بعد از شستن دست ها ، ماساژ دهید .

اگر ریشه ی ناخن ها عفونی شده ، دست ها را در آب گرم ترکیب شده با نمک فرنگی اصل ، چند بار در روز ، قرار دهید .

علاوه براین ، چندین راهکار ساده نیز برای از بین بردن مشکل ریشه ی ناخن وجود دارد که در این قسمت به آنها می پردازیم .

ماساژ با روغن گرم برای ماساژ با روغن گرم ، روغن زیتون ، روغن کرچک ، روغن نارگیل ، روغن بادام ، روغن ویتامین E و یا هر روغن مناسب ناخن دیگری را برای مدت 20 ثانیه در مایکرویو گرم کنید و ناخن ها را برای مدت 15 تا 20 دقیقه در این روغن قرار دهید . سرانجام روغن اضافی را از روی ناخن با تکه پارچه ای پاک کنید و اجازه دهید دست در همین حالت برای چند ساعت بماند . علاوه بر این ، می توانید دست خود را برای مدت 15 دقیقه در ترکیب آب گرم و روغن قرار دهید .

عسل استفاده از عسل اورگانیک روی ریشه ی ناخن، پوشش شاخی را نرم و صاف می کند و از عفونت آن نیز پیشگیری می نماید . اگر می خواهید بجای گرفتن ریشه ی ناخن آن را خشک کنید ، ناخن ها را در محلول سرکه سیب و آب گرم برای مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید . همچنین قرار دادن ناخن در کمی ماست هم در حل این مشکل موثر خواهد بود . برای کاهش قرمزی و درد ، از یک تکه یخ روی ناحیه ی قرمز پوست استفاده نمایید .

روغن ویتامین E بعد از کوتاه کردن ناخن ، کمی روغن ویتامین E به ناخن ها بزنید ، زیرا به پروسه ی بهبود پوست سرعت می بخشد . همچنین استفاده از روغن ویتامین E ریشه ناخن را نرم می کند و به شما اجازه می دهد راحت تر آنها را کوتاه کنید .

بادام

یک مشت بادام را برای یک شب در آب گرم قرار دهید . صبح پوست بادام ها را بگیرید و آن را آسیاب کنید . یک زرده ی تخم مرغ ، سرکه ی سیب و کمی عسل را به بادام آسیاب شده اضافه نمایید . خمیر بدست آمده را برای تغذیه ی ناخن و از بین بردن ریشه ی دردناک آن ، به ناخن ها خود بزنید . بهتر است یک دستکش بپوشید و اجازه دهید ترکیب به مدت یک شب روی انگشتان باقی بماند .

نکاتی برای پیشگیری از پیدایش ریشه ی ناخن بهترین راه پیشگیری از پیدایش ریشه ی ناخن ، مرطوب نگه داشتن دست ها است . پس دو تا سه بار در روز از کرم دست استفاده نمایید .

از جویدن ناخن ها بپرهیزید .

رژیم غذایی سرشار از کلسیم ، آهن و ویتامن B داشته باشید . این مواد مغذی به استحکام ناخن ها کمک می کنند . همچنین به میزان کافی آب بنوشید تا پوست و ناخن ها را مرطوب نگه دارید .