اسید های میوه ای یا آلفا هیدروکسی اسید مدت زیادی است که در بحث مراقبت از پوست حضوری فعال دارند . در حقیقت حتی مصری ها به استفاده از این ماده و بهره برداری از خواص ضد سالخوردگی آن شهرت دارند .

پس جای تعجب نیست که اسید میوه ای اخیرا در میان متخصصان پوست محبوبیت خاصی پیدا کرده است . اما احتمالا نکته ای که نمی دانستید این است که شما می توانید به راحتی ماسک میوه ای خود را ، برای استفاده از فواید آلفا هیدروکسی اسید ، در منزل بسازید .

در این صورت ، نه تنها ماسک های دست ساز ، طبیعی و برای پوست مفید هستند ، بلکه می توانید آنها را برای پوست های بسیار حساس و پوست هایی که واکنش های شدید در برابر شوینده ها از خود نشان می دهند ، استفاده کنید . این ماسک ها گزینه ی بسیار مناسبی برای لایه برداری و کاهش چین و چروک ، خصوصا اگر پوستی حساس دارید ، محسوب می شود .

اسید های میوه ای را امروزه می توانید در ترکیبات بسیاری از محصولات زیبایی مشاهده کنید . این اسید در غالب نام هایی مثل :

اسید مالیک ( گرفته شده از سیب و گلابی ) اسید سیتریک ( گرفته شده از مرکباتی مثل پرتغال و لیمو ) اسید تارتاریک ( گرفته شده از انگور )

شناخته می شود . دیگر آلفا هیدروکسی اسید ها لزوما منشاء میوه ای ندارند ، اما همچنان از منابع طبیعی گرفته می شوند . نام این اسید ها نیز معمولا در دسته ی اسید های میوه ای گنجانده می شوند :

اسید گلیکولیک ( گرفته شده از نیشکر ) اسید لاکتیک ( گرفته شده از شیر ) اسید ماندلیک ( گرفته شده از بادام تلخ )

این اسید ها کاربرد های متفاوتی برای پوست دارند . اسید گلیکولیک معمولا برای پوست های روشن تر مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا ممکن است فعالیت رنگدانه های پوست های تیره را افزایش دهد و ایجاد حساسیت نماید .

اسید مالیک و اسید لاکتیک هم هر دو برای پوست های تیره مناسب تر هستند .

فواید اسید میوه ای برای مراقبت از پوست آلفا هیدروکسی اسید به طور کلی فواید ضد سالخوردگی ، از قبیل موارد زیر ، برای پوست فراهم می آورد :

سلامت ظاهری پوست را افزایش می دهد . موجب آبرسانی پوست و درخشندگی طبیعی آن می گردد . لایه برداری بسیار ملایم انجام می دهد . چین و چروک های سطحی را از بین می برد . خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد . پوست را نرم و صاف می کند . آسیب های محیطی را به حداقل می رساند .