افراد زیادی این سوال را در ذهن خودشان دارند که آیا لبنیات باعث ایجاد جوش می شود یا خیر. بعضی از محققان و دانشمندان بر این باورند که ید جوش را بدتر می کند و لبنیات هم که منبع ید است.

علاوه بر این کشاورزان به گاوهایشان ید می دهند تا غدد شیری آن ها را به فعالیت بیشتری واداشته و عمل شیردهی را در آن ها افزایش دهند. بعضی هم معتقدند که هورمون هایی که در شیر وجود دارد عاملی برای بروز جوش در صورت است. دکتر گرگ میلر دانشمندی که عضو شورای بین المللی لبنیات است عقیده دارد که نوشیدن شیر و محصولات لبنی در بدن هورمون هایی تولید می کند که اتفاقا در سلامت پوست بسیار هم مفید هستند. همچنین محققان بر این باور هستند که نوشیدن شیر گاوهای باردار در ترمیم زخم های پوستی تاثیر خاصی ندارد. پس نتیجه می گیریم که جوش و لبنیات هیچ ارتباطی با هم ندارند. اگر شما از جوش و لک های صورتتان رنج می برید قاعدتا باید دلیل دیگری داشته باشد.

درمان های مناسب

بسیاری از غذاها می تواند مستقیما روی صورتتان تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال بسیاری از افراد از ماست به عنوان ماسکی برای صورت استفاده می کنند. جایی خواندم که روغن ماهی هم برای صورت مفید است اما خودم شخصا آن را امتحان نکرده ام، دوست ندارم دیوید شوهرم فکر کند که بوی ماهی می دهم.

بسیاری از مواد طبیعی که در غذاها وجود دارد امروزه مصرف تجاری هم دارند. مثلا دیمیتلامینواتانول که در قزل آلا وجود دارد در درمانی های پوستی موثر است. انواع ویتامین C برای درمان پوست به کار می رود و البته ویتامین A برای جوش ها و دیگر مشکلات پوستی بهترین درمان هستند. از یکی از دوستانم به نام والری که متخصص پوست است و در نیویورک مطب دارد خواستم در خصوص سلامت پوست چند نکته بگوید. اگر به دنبال درمان های مناسب دیگر برای پوستتان هستید به نکاتی که دکتر آرون کرسل گفته است عمل کنید.

نصایح یک متخصص: مواد طبیعی درمان پوست در داخل خانه تان وجود دارد، طبق تحقیقات والری مایو در نیویورک هنگامی که بتواند ترکیبات طبیعی مفید را برای پوستتان پیدا کنید، در واقع به پوستی زیبا دست یافته اید.

لیست زیر شامل مواد محافظ پوست طبیعی است که در هر خانه ای یافت می شود و برای داشتن پوستی صاف، شفاف و سلامت مفید است. به یاد داشته باشید تا برای جلوگیری از ایجاد حساسیت هرکدام از این مواد قبل از مصرف روی پوست صورت، روی قسمت کوچکی از بدنتان آن را امتحان کنید:

عسل: ماده جاذب رطوبت است و در حفظ رطوبت پوست که مهم ترین فاکتور در سلامت پوست است کمک می کند.

توت فرنگی و سفیده تخم مرغ: توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان هایی است که به پوست کمک می کند تا با رادیکال های آزادی که به علت فشار عصبی، نور خورشید و آلودگی به وجود آمده اند مقابله کند. سفیده تخم مرغ تاثیر مهمی روی پوست دارد. این دو ماده را با هم ترکیب کرده روی پوست بمالید بسیار مفید است.

لیمو: لیمو برای شفافیت پوست های کدر و تیره چه در صورت و چه در قسمتهای دیگر بدن مفید است. اسید سیتریک لیمو در شفافیت پوست تأثیر شگرفی دارد.

آب جو، آبلیمو و عسلی: ترکیب این سه ماده به عنوان یک ماسک مرطوب کننده مصرف می شود. جو و عسل رطوبت زا بوده و لیمو درخشان کننده است.

ماست: ماست بهترین ماسک برای پوست های چرب است. ترکیب ماست، آب جو و عسل در جوان نگه داشتن پوست موثر است.

شیر: در ترمیم پوستهای بیمار و آسیب دیده مؤثر است. اسیدلاکتیک شیر به ترمیم پوست های خشکی که پوسته پوسته شده اند کمک کرده و باعث نرمی و لطافت پوست می شوند. همچنین شیر نقش ضدآفتاب را نیز ایفا می کند.

آب : بهترین منبع طبیعی شناخته شده است. نوشیدن آب پوست را مرطوب کرده و سموم را که عامل اصلی ایجاد مشکلات پوستی است از بدن خارج میکند. کمبود آب یکی از مسببین اصلی پوست خشک، پر از خلل و فرج و پوسته پوسته شدن است. آب یکی از بهترین متعادل کننده های زندگی است.

نصایح یک متخصص: درمان های پوستی

بر طبق مطالعات دکتر «آرون کرسلی» در نیویورک با افزایش سن، پوست ما به دلایلی داخلی و خارجی در حال تغییر است. فاکتورهای خارجی اشعه خورشید و آلودگی هستند که باعث ایجاد چین و چروک، تیرگی و کک و مک در پوست می شوند و فاکتورهای داخلی نازک شدن پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی است. در ادامه به درمانهای پوست که توسط دکتر «کرسلی» بررسی شده است اشاره می کنیم. محصولات بیشماری برای جوان نگه داشتن پوست تولید شده است. کار این محصولات حفظ رطوبت پوست و زیبا کردن و شفاف نگه داشتن آن است. محصولات حاوی ۵ تا ۱۵ درصد اسید آلفا هایدروکسی یکی از این محصولات هستند. اسیدهای آلفا هایدروکسی باعث می شود تا احتمال ایجاد چین و چروک در پوست به مقدار زیادی کاهش یابد و مرطوب کننده های 4 تا 5 درصد هم در نرمی و لطافت پوست نقش خوبی را ایفا می کنند.

«ترتینوین» (رینوا / رتین A) محصولی است که با تولید کلاژن به طور قطعی چین و چروکها را رفع کرده و به لطافت پوست کمک میکند. متأسفانه اگر مصرف این محصول قطع شود پوست دوباره به حالت سابق بازمیگردد. تنها تأثیر منفی این محصول آن است که پوست را در برابر نور آفتاب به شدت حساس میکند.

اسید گلیکولیک و تریکلواستیک هم در حفظ نرمی و لطافت پوست مؤثر است، هرچه مواد مغذی محصولی بیشتر باشد، تأثیر آن بیشتر است. هرچه پوست خشکتر باشد، التهاب و تورم آن بیشتر می شود و این مسأله تا هفته ها و یا حتی ماه ها ادامه دارد. پس حفظ نرمی و لطافت پوست بسیار حیاتی است. درمان با اشعه و یا نور LED سبب ایجاد سوختگی در لایه های پوست می شود. عمق این جراحات بستگی به نوع اشعه و فاکتورهای دیگر دارد. این سوختگی ها سبب ایجاد التهاب و آسیب دیدگی پوست می شود. همانند قرصهای شیمیایی، این سوختگی ها منجر به قرمز شدن پوست و از بین رفتن رنگ طبیعی آن می شوند. بسیاری از این درمانهای پرتوی و اشعه ای به پوست آسیبهای جبران ناپذیری وارد میسازند که شاید درمان آنها ماه ها طول بکشد. امیدواریم با استفاده از درمانهای مناسبب عوارض جانبی آنها تا حداقل ممکن کاهش یابد.

درگذشته های دور بسیاری از این درمان ها موجود نبود و مردم برای درمان مشکلات پوستی خود از روش های قدیمی و گاه خطرناک استفاده میکردند. اما امروزه با پیشرفت علم ما به محصولات و روشی های درمانی بیشماری دسترسی داریم. علاوه بر استفاده صحیح از یک محصول لازم است که از محتویات و تأثیرات آن مطمئن باشیم و تنها از محصولاتی استفاده کنیم که از سلامت آنها اطمینان داریم.