بسیاری از خانم ها بلافاصله پس از سوختگی در خانه کمی خمیر دندان روی پوست می زنند ؛ ولی این روش اشتباهی است. خمیر دندان اثری بر ترمیم زخم های ناشی از سوختگی ندارد و فقط نعناع یا اسانس آن ، می تواند باعث خنک شدن ، کاهش درد و سوزش شود. در زمان سوختگی ها ، شست و شو با آب سالم و خنک کافی است. استفاده از خمیر دندان برای تسریع درمان یا بهبود زخم های ناشی از سوختگی به هیچ وجه توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است پوست به ترکیب های موجود در خمیر دندان حساسیت داشته باشد یا در صورت استفاده از خمیر دندان تازه ای که فرد تا کنون مصرف نکرده ، آلرژی پیدا کند و عوارض و وضعیت سوختگی یا آسیب دیدگی با افزوده شدن اگزمای تماسی آلرژیک وخیم تر شود.

حتما کسانی را که دچار التهاب و پوسته ریزی لب و دهان هستند و دلیل آن را نمی دانند ، دیده اید ؛ این حالت که در برخی افراد ظاهرا بدون دلیل رخ می دهد ؛ ناشی از مواد آلرژی زا موجود در خمیر دندان است. نکته بعدی به استفاده خودسرانه از انواع پماد ها و داروها مربوط می شود. برای درمان سوختگی فقط باید از آب شیر لوله کشی استفاده کرد و هیچ پماد و دارویی را خودسرانه مصرف نکرد.

تنها مواد مفید طبیعی که می توان پس از شست و شو با آب روی موضع استفاده کرد ، ژل آلوئه ورا و عسل طبیعی هستند که در ترمیم سوختگی و برطرف کردن التهاب بسیار مفیدند.

به هیچ وجه نباید تاول حاصل از سوختگی را ترکاند ، زیرا محیط تاول استریل است و به درمان پوست کمک می کند. تاول به عنوان یک پانسمان فیزیولوژیک عمل و مانند پانسمان از زخم سوختگی مراقبت می کند.