رادیو فرکوئنسی یا همان RF نوعی روش درمانی نسبتا جدید است و برای رسیدن به اهداف مختلف در علم پزشکی از آن استفاده می شود. مثلا یکی از کاربردهای RF در رشته پوست و مو ، استفاده از آن برای برداشتن برخی خال های سطحی ، لک های سطحی ، بهبود وضعیت برخی از برجستگی های پوستی مانند جوشگاه های برجسته ، از ین بردن برخی از زگیل های مسطح ، بهبود وضعیت چین و چروک های صورت و به طور کلی بهبود یا رفع هر نوع ضایعه ای است که پزشکان بخواهند عمل لایه برداری را برای آن انجام دهند. امروزه کاربرد RF در زمینه پوست و مو زیاد است و این روش درمانی طرفداران بسیاری دارد.

نحوه عملکرد و چگونگی درمان با روش رادیو فرکوئنسی

رادیو فرکوئنسی با ایجاد حرارت و تحت تاثیر قرار دادن مولکول های آب در پوست ، کار خود را انجام می دهد. اگر ما دستگاه رادیو فرکوئنسی مورد نظر را با سری مخصوصی که دارد ، در سطح پوست به کار بریم ، می توانیم برای از بین بردن برخی ضایعات سطحی از آن استفاده کنیم. از طرف دیگر ، اگر بخواهیم از این دستگاه در داخل بافت استفاده کنیم ، می توانیم با افزایش حرارت آن باعث تحریک کلاژن سازی ، سفت کردن پوست یا کم کردن چربی های اضافی شویم. به طور کلی دستگاه ها و انواع رادیو فرکوئنسی در درمان مشکلات پوستی به 2 گروه تقسیم می شوند ؛ دستگاه های مونوپلار (تک قطبی) و دستگاه های بای پلار (دو قطبی).

دستگاه های مونوپلار: عمق نفوذ بالاتری دارند و بیشتر برای کم کردن سلولیت ها و چربی های اضافه از آن ها استفاده می شود ، ضمن این که این دستگاه ها می توانند با تحریک کلاژن سازی باعث سفید شدن پوست هم بشوند و از این طریق در بهبود وضع چین و چروک های صورت تاثیر خوبی داشته باشند.

دستگاه های بای پلار: بیشتر برای مشکلات سطح پوست و لیفتینگ پوست استفاده می شوند. یعنی در مواقعی که بخواهیم بر چربی های زیر پوست تاثیر نگذاریم و مانع لاغر شدن صورت بشویم از سیستم های بای پلار کمک می گیریم.