عوارضی که در مطالب قبل عنوان شد برای مصرف بی رویه و افراطی اتوبرنزه ها بود. یعنی استفاده از چنین محصولاتی برای مدت کوتاه و در دفعات محدود مشکلی ایجاد نمی کند.

در مقایسه بین نور آفتاب ، نور فرابنفش سولاریوم و محصولات اتوبرنزه ، باید گفت که به طور حتم خطر نور آفتاب و دستگاه سولاریوم به مراتب بیشتر از اتوبرنزه ها است. از بین نور آفتاب و اشعه سولاریوم نیز نور آفتاب کم خطرتر است. زیرا آفتاب واکنش های حفاظتی پوست را نسبت به مقابله با عوارض نور آفتاب تحریک و پوست را کلفت تر می کند. در صورتی که اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از لامپ های کابین سولاریوم این کار را نمی کنند و خطر بیشتری را برای فرد به دنبال دارند.

معمولا میزان ترشح اندورفین (ماده ای شادی آور) در خون افرادی که حمام آفتاب می گیرند یا با دستگاه های سولاریوم اقدام به برنزه کردن پوست شان می کنند ، بیشتر می شود.

به همین دلیل خیلی از افراد به صورت ناخواسته و برای افزایش مجدد سطح اندورفین خونشان گرایش دوباره ای به سمت گرفتن حمام آفتاب یا دستگاه های سولاریوم پیدا می کنند (در اصطلاح به این کار اعتیاد پیدا می کنند) تا بتوانند نشاط ناشی از این کار را دوباره تجربه کنند.

به طور قطع ابتلا به سرطان پوست یکی از بدترین عوارض تابش بیش از اندازه نور آفتاب یا اشعه های مضر دستگاه سولاریوم است. همچنین ابتلا به سوختگی یا ایجاد لک های پوستی در افرادی که هفته ای چند مرتبه این کار را می کنند نیز ، در کوتاه مدت دور از انتظار نخواهد بود.