نخستین گام برای داشتن پوستی زیبا آگاهی یافت از نوع پوست می باشد، زیرا از این طریق شما قادر خواهید بود هرچه بهتر از پوستتان مراقبت و همچنین فرآورده های بهداشتی و آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید. به طور کلی 5 نوع پوست وجود دارد:

<strong>پوست معمولی

نه زیاد خشک و نه زیاد چرب است، منافذ پوست قابل رویت بوده اما بزرگ و یا مسدود نیستند، پس از شستشو نرم و لطیف می گردند، به ندرت صورت جوش می زند.

نحوه مراقبت: روزی دوبار صورت خود را با شوینده های ملایم شستشو داده و از مرطوب کننده استفاده کنید.

پوست چرب

پوست مورد نظر، اغلب چرب است، سطح پوست ضخیم و خشن می باشد. منافذ پوست بزرگ و قابل رویت بوده و پوست براق است. صورت زیاد جوش می زند، گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می کند، غدد چربی بیش از حد فعال می باشند به همین خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است، پوست کمتر چروکیده می شود.

نحوه مراقبت: روزی 2 مرتبه صورت خود را با شوینده های ملایم شستشو دهید، همواره از شوینده های ملایم شستشو دهید، همواره از شوینده های ملایم و غیر چرب و حاوی الکل استفاده کنید، از لوازم آرایشی غیر چرب استفاده کنید، به خاطر داشته باشید پوست چرب نیز نیاز به مرطوب کننده دارد بنابراین از مرطوب کننده هر روز استفاده کنید. با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شکلات کمتر استفاده کنید.

پوست خشک

پوست، نازک و کاغذی مانند است، هنگام لمس، خشکی آن را احساس می کنید، منافذ پوست بسیار ریز می باشند، صورت به ندرت جوش می زند چون غدد چربی کم کار می باشند بنابراین پوست خشک شده و معمولا پوسته پوسته می گردد، مستعد چین و چروک می باشد، در زمستان پوست، خشک تر شده و خارش پیدا می کند.

طرز مراقبت: همواره از لوازم آرایش ملایم فاقد الکل استفاده کنید، هر روز پوست خود را با مرطوب کننده مرطوب کنید، همواره صورت خود را با شوینده های ملایم و غیر صابونی بشویید، زیرا صابون چربی پوست شما را با خود می شوید. از کرم هایی که محتوی (آلفا هیدروکسی اسید) می باشد استفاده کنید. شستشوی صورت با روغن بادام و یا زیتون بسیار موثر می باشد، یک سیب را رنده کرده مدتی در یخچال گذاشته و 15 دقیقه روی صورتتان قرار دهید.

پوست ترکیبی

اغلب افراد پوستشان پوست ترکیبی می باشد بدین مفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است، خشکی معمولا در نواحی گونه، دور چشم و گردن و چربی در نواحی پیشانی، بینی و چانه وجود دارد. بهتر است برای نواحی چرب یک فرآورده و نواحی خشک فرآورده دیگری استفاده کنید. طرز مراقبت: صورت خود را روزی 2 مرتبه با شوینده های ملایم شستشو دهید، گلاب برای طراوت پوست بسیار موثر است.

پوست حساس

به آسانی تحریک می گردد و مشاهده خارش، سوزش، قرمزی و ساییدگی در پوست امری رایج است، گاهی جوش می زند. طرز مراقبت: از صابون استفاده نکنید و در عوض لوسیون های شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را به کار ببرید.