درباره علت های آکنه داستان های بسیار هست. اغلب شکلات و خوراکی های چرب گناهکار دانسته می شوند ، اما اینکه غذاها دقیقا چه اثری بر پیدایش یا روند آکنه در اکثر آدم ها دارند هنوز نامعلوم است. هیچ مطالعه ای تاکنون نتوانسته است اثرهای شکلات را بر آکنه نشان دهد.

در مطالعه ای در زمینه اثرهای احتمالی شکلات ، به خصوص بر آکنه ، نشان داده شد که شکلات بر اکثر بیماران هیچ اثری نداشت. در معدودی از آن ها شکلات آکنه را تشدید و در چند نفری آکنه را بهتر کرد. البته من بیمارانی دارم که با اصرار می گویند مطمئن اند وقتی شکلات می خورند آکنه آن ها تشدید می شود. در این بیماران آکنه با ناراحتی دیگری که گاهی شبیه آکنه است و رزاسه نامیده می شود همپوشانی دارد.

بسیار پیش می آید که پدر و مادرها با فرزند نوجوان خود به مطب من می آیند و اصرار دارند که شکلات باعث آکنه فرزندشان شده است و از من انتظار تایید این افسانه را دارند. در این حال می بینم که بچه چشم هایش را این طرف و آن طرف می چرخاند و احتمالا آرزو می کند هر جایی باشد غیر از مطب من. تمام تلاشم را می کنم که حقایق را چنانکه امروز می دانیم برای آن ها بگویم ، اما در پایان می دانم که شکستن این چرخه اطلاعات غلط دشوار است. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که اگر فکر می کنی شکلات جوش هایت را بیرون می ریزد ، شکلات نخور.

چه عواملی آکنه را بدتر می کند؟

عوامل بسیاری به تشدید آکنه می انجامند. گاهی فقط تغییر فصل یا نقل مکان به خانه ای دیگر یا شهری دیگر ، یا تغییر شغل می تواند آکنه را تشدید کند. آکنه ممکن است از ازدواج یا طلاق ، یا از دست دادن یک عزیز ، یا ده ها مسئله روانی دیگر تشدید شود.

آکنه بر اثر چیزهایی که به پوست می زنیم (از لوازم آرایش تا مرطوب کننده ها) و چیزهایی که به پوست نمی زنیم (از پاک کننده ها تا کرم ها) بدتر می شود. از لحاظ آغازگرهای آکنه ، بین افراد همپوشانی زیادی وجود دارد ، اما حیرت انگیز است که آغازگرها چقدر متفاوت اند و چه تعداد زیادی آغازگر آکنه وجود دارد.

فهرست زیر عواملی را شرح می دهد که سبب تشدید آکنه می شوند:

تغییر سطوح هورمون در دختران نوجوان و زنان بالغ در 2 تا 7 روز پیش از شروع خونروی ماهانه. اصطکاک ناشی از مالیدن پوست یا تکیه دادن صورت به دست. فشار کلاه موتور ، کوله پشتی ، یا یقه تنگ. محرک های محیطی مانند آلودگی و رطوبت زیاد. ترکاندن یا کندن آکنه. تحریک ناشی از سابیدن شدید پوست. محصولات مسدود کننده ای که مجرای منفذها را می بندند. رعایت نکردن بهداشت پوست.