در بعضی افراد ، به خصوص کسانی که آکنه التهابی دارند ، تابستان ها که روزها بلندتر است و معمولا زمان بیشتری بیرون هستیم یا بعد از آفتاب گرفتن ، بهبود چشمگیری در پوست دیده می شود. این به دلیل موادی به نام پورفیرین هاست که بخشی از باکتری P . acnes هستند. این پروفیرین ها به نور خورشید ، به خصوص به طیف 420-410 نانومتر ، بسیار حساس اند. این طول موج نور در ناحیه نور بنفش/آبی قرار می گیرد. نور فرابنفش نامرئی است اما از راه های متعدد به پوست آسیب می زند. به خوبی می دانیم که نور فرابنفش سبب پیری زودرس پوست و سرطان های گوناگون پوست می شود. همچنین می دانیم که این نور آکنه را تشدید می کند و می دانیم که کومدوزا نیز هست.

قرار گرفتن در معرض آفتاب اثری خشک کننده بر پوست دارد ، یعنی به غدد مولد چربی آسیب می زند و فعالیت آن ها را به طور موقت کاهش می دهد. به همین دلیل کسانی که غدد مولد چربی بیش از حد فعال دارند احساس می کنند پوستشان پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب بهتر می شود ؛ البته گرما و تعریقی که با آفتاب همراه است در بعضی ها آکنه را بدتر می کند. آفتاب گرفتن خطر سرطان پوست و پیری زودرس را نیز بسیار افزایش می دهد.

بعضی از مردم به سالن های آفتاب می روند و می پندارند این راهی بی خطر برای آفتاب گرفتن و درمان آکنه آن هاست. تخت های سالن های آفتاب همان تابش فرابنفش نور طبیعی خورشید را دارد ، اما مقدار فرانبفش Aی آن بیشتر از نور طبیعی خورشید و مقدار فرابنفش B آن کمتر از نور طبیعی است.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور فرابنفش در واقع آکنه کومدونی را افزایش می دهد. علاوه بر این ، بسیاری از مطالعات نشان می دهند که تخت های سالن های آفتاب بی خطر نیست. مدام قرار گرفتن در معرض هر منبع نور خورشید ، از جمله در سالن های آفتاب ، خطر سرطان پوست و پیری زودرس را افزایش می دهد. این موضوع نیز از لحاظ علمی مشخص شده است که آفتاب گرفتن برای پوست سرکوبگر ایمنی است و بهبود جراحت را کند می کند.

تشکیل کلاژن به طور خاص تحت تاثیر منفی قرار می گیرد ، یعنی لک هایی که پس از بهبود هر ضایعه بر جا می ماند بسیار دیرتر ناپدید می شوند و حتی احتمال همیشه ماندن آن ها بیشتر می شود.

خلاصه کلام به صراحت این است که از بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به طور کلی و به خصوص از سالن های آفتاب بپرهیزید ، به ویژه اگر آکنه دارید. این بهترین راه جوان تر ، سالم تر و با طراوت تر نگه داشتن پوست است. اگر دست دارید قیافه آفتاب خورده داشته باشید از محصولات برنزه شدن بدون آفتاب که در بازار هست استفاده کنید. این محصولات بی خطرند و بدون آسیب های آفتاب حالت برنزه طبیعی به شما می دهند.

صدها محصول هست که بسیار سریع و آسان به شما رنگ برنزه ای را که دوست دارید می دهد بدون اینکه ضررهای نور آفتاب را داشته باشد. ماده فعال محصولات برنزه کننده بدون آفتاب دی هیدروکسی استون یا DHA است. این ماده ساده و غیرسمی لایه های بالایی پوست را رنگ می کند تا ترکیبات قهوه ای یا قهوه ای طلایی درست شود. غلظت DHA در اکثرا این برنزه کننده ها بین 2% و 5% است. هر چه محصول برنز کننده پررنگ تر باشد غلظت DHA آن بیشتر است . مواد دیگری مانند ضد آفتاب و عطر نیز به این محصولات اضافه می شود تا جذاب تر شوند.

هرچه بیشتر از برنزه کننده های بدون آفتاب استفاده کنید در یکدست به کار بردن آن ها ماهرتر می شوید و مسئله رگه ای شدن رنگ پوست یا مسائل دیگر ناشی از کاربرد نایکنواخت آن کمتر خواهد شد. سالن ها یا مراکزی ورزشی نیز هستند که به قیمت نسبتا منطقی ( معمولا ارزان تر از هزینه جلسه برنزه شدن با نور) جلسه های برنزه شدن ارائه می دهند.

بسیاری از سالن ها آفتاب نیز حالا زرنگ شده اند و شروع کرده اند به ارائه خدمات برای مشتریانی که رنگ می خواهند اما نه آسیب را. مراقب باشید به جای دریافت این خدمات روی تخت آفتاب نروید. دستگاه های برنزه کردن بدون آفتاب در این مراکز ، اتاقک هایی با اسپری دوش مانند هستند که کمتر از یک دقیقه در آن می ایستید و پوششی یکنواخت از ماده برنزه کننده بدنتان را می پوشاند. این جلسه ها باید حدود یک بار در هفته تکرار شود.