در زمینه بهداشت فردی پاکیزه بودن از اهم مسائل است. چنانچه از کلام معصومین (ع) می توان نتیجه گرفت پاکیزگی چه در هنگام تغذیه و چه در انجام فرائض دینی مورد نظر اسلام می باشد. شستن دستها قبل و بعد از غذا خوردن، تمیز کردن بینی به عنوان یک مستحب در هنگام وضو، کوتاه نگه داشتن ناخن با قید این نکته که زیر آن جایگاه شیطان است، همه و همه ناشی از توجه اسلام به پاکیزگی است. در این قسمت به مهمترین نکات بهداشتی که همه باید در رعایت بهداشت فردی به آنها توجه داشته باشند، می پردازیم.

استحمام، آراستگی و پوشاک :

استحمام : از نکات مهمی که در بهداشت فردی باید رعایت شود این است که هرقدر فاصله استحمام ها کمتر باشد به همان اندازه، در تندرستی موثر است. از این رو استحمام مرتب و متناوب را می توان توصیه کرد.

به خاطر داشته باشید:

اگر پوست حساسی دارید و یا مویرگهای پوستتان به چشم می خورد، هرگز با آب داغ حمام نکنید. حرارت آب باید کمی بیش از حرارت بدنتان باشد تا پوستتان لطمه نخورد.

بلافاصله پس از استحمام، بدن و موهای سر را کاملاً خشک کنید و در مسیر جریان باد قرار نگیرید.

کسانی که دچار بیماریهای قلب و عروق هستند نباید با آب خیلی گرم حمام کنند.

از وسایل استحمام دیگران مانند حوله، لنگ، کیسه و لیف استفاده نکنید. هرکس باید وسایل مخصوص به خود داشته باشد؛ زیرا بسیاری از بیماریهای واگیردار پوست از طریق این وسایل هم قابل سرایت هستند.

صابون در تمیز کردن پوست نقش موثری دارد، ولی وقتی بدن با آب تمیز و صابون شسته می شود حتماً باید پس از صابون زدن، خوب با آب شسته شود تا صابون در روی پوست باقی نماند.

آراستگی: یک مادر و یک همسر خوب، اصول بهداشت فردی را به اطرافیان خود منتقل می سازد. در آنان حس اعتماد را ایجاد کرده، آنها را تشویق می کند که کمکها و مشورتهای بهداشتی را قبول کنند. ظاهر آراسته او نشانه اعتماد به نفس و مهارت وی است و پیوسته مورد توجه اعضای خانواده خواهد بود.

لباس (پوشاک) : جنس و ضخامت پارچه لباس مهم است. پارچه های روشن مخصوص مواقع گرم و لباسهای تیره و ضخیم مخصوص زمستان است. لباس باید راحت باشد. تنگی یا گشادی لباس در بهداشت بدن بسیار موثر است. لباس باید همیشه تمیز و مرتب باشد، زیرا پاکیزگی لباس نشانه شخصیت هر فرد است. لباسهای زیر لازم است در هفته چند بار عوض شود.لباس های کثیف را بایستی پس از شست و شو در محل آفتابگر از طناب آویزان کرد تا آفتاب آنها را خشک کند. از پوشیدن لباسهای مرطوب باید خودداری کرد. بهتر است. جورابها هر روز شسته شوند.