پیاز برروی پوست اثر بسیار خوبی دارد و در موارد گوناگونی از آن استفاده می شود. در درمان جوش هم پیاز مؤثر است، به طوریکه اگر دو یا سه عدد پیاز متوسط را پس از پوست کندن خرد کنید و در مقدار کمی آب بپزید، به طوریکه پیاز کاملا پخته شود و آب در ته ظروف باقی نماند، می توانید پیاز پخته شده را به شکل زیر مورد استفاده قرار دهید و نتیجه را ببینید:

پیاز پخته شده را درون یک تکه پارچه نخی نازک تمیز بپیچید و روی جوشها بگذارید و پس از چند دقیقه پوست را بشویید.

دانه های سرسیاه و سرسفید

مؤثرترین راه رهایی از این گونه دانه ها بخور گیاهی است، زیرا این نوع بخور سبب می شود که منافذ پوست باز شوند و آلودگیها از درون آنها بیرون بیایند.

بهترین گیاهان، ویژه بخور پوستهایی که دانه های سرسیاه یا سر سفید دارند بابونه، بومادران، رازیانه و گزنه سفید است. از هریک از این گیاهان، یک قاشق غذاخوری در آب جوشان بریزید، سپس جوله ای روی سر بیندازید و به مدت ده دقیقه پوست را روی بخار آن نگهدارید. در این هنگام منافذ پوست باز می شود و شما به آسانی می توانید با یک تکه پارچه نخی تمیز با یک دستمال کاغذی، پوست را در ناحیه دانه های سرسیاه به آرامی بفشارید و دانه ها را بیرون بیاورید.

هیچگاه با ناخن، جوشها و دانه های سرسیاه با سر سفید پوست را تحریک نکنید، زیرا افزون بر گسترش عفونت، جای آن نیز باقی می ماند. پس از خارج کردن دانه ها، پوست را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست تنگتر شود.

اگر هنوز دانه های روی پوست باقی مانده اند، پوست را به مدت بیشتری روی بخار آب نگهدارید و اگر خیلی مقاوم است، با مقداری روغن بادام شیرین، پوست را چرب کنید. سپس چند بار حوله گرم روی پوست بگذارید و بعد دانه ها را به کمک دستمال کاغذی از پوست خارج کنید. پیش از انجام این کار باید دست را با آب نیمگرم و صابون بشویید و زیر ناخنها را خوب برس بزنید و تمیز کنید.