ناخن از ضمایم پوست است و از سر انگشتان دست و پا، محافظت می کند. ناخن از سه قسمت ریشه، میانه و لبه تشکیل شده است. ریشه در زیر پوست انگشت قرار دارد و دیده نمی شود، اما دو قسمت میانه و لبه، خارج از پوست هستند و به چشم می خورند.

ناخن از ضخیم شدن لایه شفاف اپیدرم به وجود می آید. درم و اپیدرم زیر ناخن کاملاً شبیه به درم و اپیدرم در سایر نقاط بدن است. ناخن در جوانی رشد بیشتری دارد و به تدریج با بالارفتن سن، رشدش کندتر می شود. رشد متوسط آن 1/0 میلی متر در روز است.

ناخن مانند پوست، مو و چشم، نمایشگر سلامت بدن است. آیا متوجه شده اید که پزشک هنگام معاینه کامل و دقیق بدن، به ناخنها نگاه می کند ؟ به این دلیل است که ناخنها هرگونه بیماری جسمی را در خود منعکس می کنند. بی رنگی، لکه های سفید، خطوط عمودی و افقی و ... هریک نشان دهنده نوعی بیماری جسمی است.

ناخنها افزون بر زیبا کردن دستها، وظیفه مهمتری به عهده دارند و آن برداشتن اشیاء و به ویژه چیزهای ریز است. به کمک ناخنها می توانیم هرچیزی را برداریم. در غیر اینصورت برداشتن اشیاء کوچک برایمان دشوار است.

رژیم غذایی برای سالم سازی ناخنها

ویتامینهای A و B و D در سلامت ناخنها نقش اساسی دارند و کلسیم نیز از املاح مورد نیاز ناخنهاست. پروتئین، آهن، ید، و پتاسیم نیز باید در همین ردیف قرار گیرند و در برنامه غذایی به این مواد توجه لازم بشود.

مادربزرگها چه می گویند ؟

مادربزرگها عقیده دارند که اگر یک قاشق سوپخوری سرکه را در یک لیوان آب بریزید و پیش از غذا بنوشید، به سلامت و دوام ناخنهایتان خدمت بزرگی کرده اید! در صورتیکه خوردن سرکه به دلیلی برایتان ممکن نیست، از آب میوه و کمی ژلاتین آب شده نیز می توانید نوشابه مفیدی بسازید و افزون بر لذت بردن از خوردن آن، ناخنهایتان را نیز از خطر شکنندگی در امان دارید.