پوست شما زمانی سالم و شاداب است که کاملاً تمیز باشد. روش پاک کردن پوست و نوع پاک کننده به نوع پوست بستگی دارد. هر قدر پوست، چربتر و در محیط آلوده تری باشد باید بیشتر و اصولیتر تمیز شود، زیرا پوستهای چرب آمادگی بیشتری برای ابتلا به ناراحتیهای پوستی مانند جوش و لک دارد.

شیوه های گوناگونی برای پاک کردن پوست وجود دارد که یکی از آنها بخور دادن پوست است. با این روش منافذ تا عمیق تمیز می شوند. کسانی که در پوست چرب یا معمولی دارند هفته ای یک یا دو بار و کسانی که پوست خشکی دارند هر دو هفته یکبار می توانند با این روش پوستشان را تمیز کنند.

استفاده از کرمهای پاک کننده آب گیاهان، شیرها و صابونهای پاک کننده برای کسانی که پوست خشکی دارند روزی یکبار و برای آنهایی که پوست چرب دارند دو تا سه بار در روز توصیه می شود.

شبها، پوست باید آزاد باشد تا تنفس آن به راحتی انجام گیرد. بنابراین، هرشب، پس از پاک کردن پوست، آن را با کرم و مواد چرب دیگر نپوشانید و مجال نفس کشیدن و دفع سموم به آن بدهید.

بخور دادن

بسیاری از کارشناسان زیبایی اعتقاد دارند که بخور دادن مهمترین اصل پاک کردن پوست است و با این روش می توان آلودگیها را از پوست بیرون کشید، زیرا بخار سبب می شود که منافذ پوست باز شوند و آلودگیها آسانتر از درونشان بیرون بیاید.

بخور دادن سبب می شود که سطح پوست تمیز شود، گردش خون سریعتر انجام گیرد، پوست تحریک شود و غدد مترشحه پوست سموم را دفع کنند. بخور دادن برای همه انواع پوست مفید است، به استثنای کسانی که پوست حساس و بیماری دارند.

برای بهره گیری از بخور گیاهی، باید گیاه مورد نظر را در اب جوشان بریزید و حوله ای بر روی سر بیندازید و به مدت 5 تا 10 دقیقه سر را روی بخار آب نگهدارید. پس از آنکه پوست را بخور دادید، حداقل به مدت یکساعت از خانه بیرون نروید تا منافذ باز شده پوست با آلودگیهای هوای خارج از خانه پر نشود.

برای بخور گیاهی از گیاهانی مانند بابونه، آویشن، اسطوخدوس، گزنه سفید، رازیانه، زیرفون، بومادران، اکلیل کوهی، نعناع صحرایی، صمغ عربی و کافور استفاده می شود.

بخور گیاهی و دانه های سر سیاه

شما می توانید بسیاری از دانه های سرسیاه و سرسفید را پس از بخور دادن پوست با آب ساده و یا بخور گیاهی، از پوست خارج کنید، به این شکل که ابتدا دستهایتان را با آب و صابون بشویید، سپس پوست را بخور دهید و با یک برگ دستمال کاغذی تمیز دو طرف دانه را بگیرید و به آرامی بفشارید تا دانه بیرون بیاید.

پس از برداشتن دانه های سیاه و یا سرسفید، برای تنگ کردن منافذ باز شده پوست، از خیار رنده شده یا محلول آب و آب لیموترش یا گلاب استفاده کنید.

آب سرد نیز در تنگ کردن منافذ پوست موثر است. اگر پوست چربی دارید از آب خیلی سرد و یخ می توانید استفاده کنید، اما اگر پوست حساسی دارید بهتر است فقط آب نیمگرم به کار برید.

کرم پاک کننده

از زمانیکه گالن، فیزیکدان یونانی از ترکیب روغن زیتون، موم و گلاب، کرم درست کرد، حدود هزار و هشتصد سال می گذرد. این کرم صدها سال مورد استفاده بود و امروز نیز با اندکی تفاوت به کار می رود. به این ترتیب که روغن بادام جایگزین روغن زیتون شده است.

این کرم، یکی از بهترین کرمهای پوست است و می تواند بیش از گرانبهاترین کرمهای صورت نتیجه بخش باشد. کرم پاک کننده را به این شکل می توانید تهیه کنید :

14 گرم موم سفید، 28 گرم لانولین، 84 گرم روغن بادام شیرین، 28 گرم گلاب.

پس از تهیه مواد بالا، موم سفید و لانولین را در ظرفی روی بخار آب بگذارید و به آرامی حرارت دهید تا ذو.ب شود. بعد به آرامی روغن بادام و گلاب را به آن بیفزایید. سپس از روی آتش بردارید و در ظرفی غیر فلزی بریزید.

کره کاکائو یکی دیگر از پاک کننده های خوب پوست است. این ماده تقویت کننده، پوست دست و صورت و گردن را لطیف می کند و بوی خوبی هم دارد. از کره کاکائو در بسیاری از کرمها استفاده می شود.

کرم کره کاکائو و روغن بادام

یک قاشق غذاخوری کره کاکائو، یک قاشق غذاخوری لانولین، نصف فنجان روغن بادام شیرین.

کره کاکائو و لانولین را در ظرفی روی بخار آب حرارت دهید. سپس روغن بادام را به آن بیفزایید و هم بزنید و از روی آتش بردارید. ماده به دست آمده را در مخلوط کن بریزید و کاملاً مخلوط کنید و پس از سرد شدن در ظرفی غیر فلزی بریزید.

اگر پوست خشکی دارید به نسبت هر سه قاشق غذاخوری از این ماده، یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید تا رطوبت بیشتری به پوستتان بدهد.

پاک کننده های گیاهی

بسیاری از گیاهان افزون بر خاصیت لطافت بخشی، پاک کننده های خوبی نیز هستند. از این گیاهان، به شکل دم کرده و یا خیسانده در آب جوشان می توانید استفاده کنید.

گلهای خشک رازیانه یکی از پاک کننده های خوب گیاهی است. اگر مقداری گل خشک رازیانه را در آب جوشان بریزید و بگذارید چند ساعت بماند، پاک کننده خوبی به دست می آورید که خاصیت تنگ کنندگی منافذ پوست را هم دارد.

بارهنگ نیز خاصیت پاک کنندگی دارد. برگ تازه بارهنگ را اگر چند ساعت در آب جوشیده قرار دهید و روی زخم بگذارید، زخم ضد عفونی می شود و التیام می یابد. برگهای تازه این گیاه در بدترین شرایط می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند.

یونانیها بارهنگ را شفا دهنده می نامیدند و از برگهای ان برای درمان بسیاری از دردها و بیماریهای پوستی مانند جای نیش حشرات، تورم، کوفتگی و زخم استفاده می کردند.

این گیاه در بسیاری از کرمهای پوست به کار رفته است. افزون بر آن در پمادهای پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر مقداری برگ بارهنگ را در آب جوشان بریزید و پس از نیمساعت یا بیشتر آن را صاف کنید، آب به دست آمده می تواند پاک کننده بسیار خوبی باشد. آن در ظرفی غیرفلزی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

تنتور ساده بنژوان نیز پاک کننده خوبی است و جوش و لکه های قرمز را از بین می برد. 15قطره تنتور ساده بنژوان را در یک لیوان آب مقطر بریزید و پوست را با آن تمیز کنید.

پاک کننده و غذا دهنده

دانه گل آفتابگردان سرشار از ویتامین E است. برای استفاده از آن باید دو قاشق غذاخوری مغز تخمه آفتابگردان بو نداده را بکوبید و با یک قاشق چایخوری اب مقطر و یک چهارم قاشق چایخوری عسل و یک چهارم قاشق چایخوری روغن آفتابگردان مخلوط کنید و پوست را به کمک ماده به دست آمده تمیز کنید.

برای پاک کردن پوستهای چرب و معمولی، سیب زمینی خام توصیه می شود. اگر پوست چرب یا معمولی دارید، اب سیب زمینی خام را بگیرید و با آن پوستتان را تمیز کنید.

گفته می شود که سیب زمینی خام در درمان اگزما نیز مؤثر است. یکی دیگر از پاک کننده های بسیار خوب برای پوستهای چرب، ماست و مقدار کمی نمک است. دو قاشق غذاخوری ماست را با یک سوم قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید و روی پوست بگذارید و به آرامی ماساژ دهید و سپس با آب نیمگرم بشویید.

روشهای پاکسازی پوست