سبزیها و میوه ها :

سبزیها و میوه ها به دلیل داشتن ویتامینهای مختلف بسیار با ارزش هستند و باید هر روز در برنامه غذایی گنجانده شوند.

مواد پروتئین دار :

گوشت بدون چربی، گوشت ماهی، گوشت مرغ و دیگر پرندگان، حبوبات، تخم مرغ، شیر، ماست، پنیر و کشک دارای مقادیر زیادی پروتئین هستند و باید دست کم یکی از آنها در برنامه روزانه غذایی جای گیرند.

آب میوه یا سبزی :

نوشیدن آب و مایعات دیگر در حفظ سلامت بدن بسیار موثر است. روزی 5 تا 6 لیوان اب می تواند نیاز بدن را تأمین کند. مقداری از آن را می توان به صورت آب سبزیها و میوه ها مصرف کرد. با این ترتیب افزون بر مقدار کافی آب، ویتامین و املاح مختلف هم به بدن می رسد.

گرم مرطوب کننده با ویتامین E

ویتامین E یکی از مفیدترین و ضرورترین ویتامینهاست. این ویتامین در سالم نگهداری پوست نقش اساسی دارد.

ویتامین E را اگر با لانولین مخلوط کنید، کرم تقویت کننده و رطوبت دهنده بسیار خوبی به دست می آورید که گردش خون را سریعتر می کند و بر شادابی و لطافت پوست می افزاید.

کرم ویتامینه

بهترین کرم تقویت کننده پوست، کرمی است که دارای ویتامینهای E و A باشد. این نوع گرم با مواد مفید و قابل جذبی که دارد به پوست غذا می دهد و آنرا زنده و سالم نگه می دارد.

زمان مناسب برای استفاده از کرم ویتامینه، یک تا دو ساعت پیش از رفتن به رختخواب است. در این هنگام، پوست را تمیز کنید و بعد با قشر نازکی از کرم بپوشانید. یکساعت بعد- پیش از رفتن به رختخواب- چربی اضافی پوست را به کمک یک دستمال کاغذی بگیرید تا هنگام خواب، تنفس پوست براحتی انجام گیرد.

برای تهیه کرم ویتامینه به مواد زیر نیاز دارید :

قاشق غذاخوری موم عسل، یک قاشق غذاخوری موم سفید، یک قاشق غذاخوری لانولین، 85 گرم روغن بادام شیرین، 28 گرم آب مقطر، نصف قاشق چایخوری بوراکس، 28 گرم گلاب، کمی تنتور بنژوان، 2 تا 6 کپسول ویتامین E (400 واحدی)، 2 تا 6 کپسول ویتامین A (25000 واحدی).

موم عسل و موم سفید و لانولین را در ظرفی روی بخار اب حرارت دهید تا آب شود. بعد به آرامی روغن بادام را به آن اضافه کنید و از روی آتش بردارید. در ظرف غیرفلزی دیگری آب مقطر و بوراکس را حرارت دهید و بعد گلاب را به آرامی به آن بیفزایید و بگذارید کمی گرم شود. بعد، این مواد را به مواد ظرف اول اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً مخلوط شود و به تدریج سرد شود و به شکل کرم در آید. سپس تنتور ساده بنژوان و بعد ویتامینها را به آن اضافه و خوب هم بزنید تا کرم آماده شود.

آب پیاز

پیاز معجزه گر پوست است، زیرا لکه زدایی خوبی است و در جلوگیری از پیدایش چین و چروک نیز تأثیر دارد.

برای از بین بردن لکهای پوست از آب پیاز خام می توانید استفاده کنید، به این ترتیب که آب یک عدد پیاز را بگیرید و با یک تکه پنبه روی لک ها بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با آب نیمگرم بشویید.

برای بهره گیری از خاصیت ضد چین و چروک پیاز، بهتر است آب پیاز و عسل و موم سفید را مخلوط کنید و روی پوست بگذارید. پس از چند دقیقه پوست را تمیز کنید و با آب نیمگرم بشویید.

چه عواملی محافظ جوانی هستند؟