بهداشت و مراقبت از پوست خشک

پوست خشک حساس ترین پوست است و در اثر سرما، خشکی؛ گرما و صابون های معمولی دچار پوسته پوسته شدن، قرمزی یا خارش می شود. کسانی که پوست خشک دارند باید توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و گرنه خیلی زود دچار چروک و پیری پوست می شوند.

افرادی که پوست خشک دارند در اکثر روزهای سرد زمستان دچار خشکی و ترک خوردگی پوست می شوند و لذا حتماً باید در سراسر فصول سردسال، از کرمهای محافظ که پزشک تجویز می کند، استفاده کنند.

اگر پوست شما خشک است هر روز صبح هنگام برخاستن از خواب، دست و صورت خود را با آب سرد بشویید ولی پوست خود را نباید ماساژ دهید این افراد هرگز نباید برای شستشو از صابون های معمولی استفاده کنند چون این صابون ها بقایای چربی پوست را نیز می شویند و خشکی آن را تشدید می نمایند. بنابراین باید از صابون های خنثی یا اسیدی که مخصوص پوست خشک هستند استفاده کنند نوع آب نیز بهتر است از آبهایی باشد که املاح آن کم است.

این افراد باید در شش روز از هفته در هنگام عصر، با شیر پاک کن پوست خود را تمیز کنند. فرقی نمی کند که شیر پاک کن از نوع صناعی باشید یا طبیعی (روغن بادام شیرین یا عصاره خیار) ولی اگر شیر پاک کن را از داروخانه تهیه می کنید به پزشک داروخانه بگویید که پوست شما خشک است تا شیر پاک کن مناسبی به شما عرضه نماید. حتی المقدور از شیر پاک کن های عطری بپرهیزید چون عطرها بسرعت از سطح پوست تبخیر می شوند و پوست را خشک تر می کنند و ممکن است مشکل شما تشدید شود. پس از مصرف شیرپاک کن، صورت خود را با آب گرم بشویید.

شبها حتی المقدور از مصرف هرگونه ماده درمانی یا تقویتی بر روی صورت خودداری کنید تا پوست استراحت کند و منافذ تنفسی آن باز بماند ولی پوست دستهای خود را با گلیسیرین یا روغن بادام شیرین، چرب کنید.

اگر در طول روز پوست شما دچار ترک خوردگی یا پوسته پوسته شدن می شود به پزشک اطلاع دهید تا یک کرم چرب مناسب برای شما تجویز نماید. هیچگاه کرمهای مختلف را که اثر آنها را نمی دانید بر پوست خود نمالید. هرچند گاه یکبار از ماسک های زیبایی (ماسک میوه) استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف آب زیاد، خشکی پوست را بهتر نمی کند.خوردن چربی نیز تأثیر بر آن ندارد بهترین ماسکهای طبیعی برای پوست های خشک عبارتند از ماسک لیموترش با زرده تخم مرغ و روغن، ماسک هلو و ماسک زرده تخم مرغ.