شاید خیلی از ما روش های مختلف از بین بردن جوش و آکنه را بدانیم ، اما با جای جوش ها بعد از ناپدید شدنشان چطور کنار می آیید ؟ جای جوش ها به دلیل افزایش تعریق ، چربی و ذرات آلوده در ناحیه ی خاصی از پوست بوجود می آیند . معمولا خلاص شدن از خود جوش ها چندان سخت نیست ، اما از بین بردن جای آنها برای بسیاری غیر ممکن به نظر می رسد . در واقع جای جوش ها آسان ناپدید نمی شوند و  از بین بردن آنها نیازمند گذشت زمان است .

 

اما مثل دیگر اختلالات پوستی ، جای جوش هم مشکلی است که برای آن راه حل های مختلفی وجود دارد . با دنبال کردن چند گام ساده شما می توانید این مشکل را حتی در طی چند روز بر طرف نمایید :

 

خیار

به منظور بر طرف کردن جای جوش ها ، خیار یکی از بهترین ها محسوب می شود ، زیرا حاوی ویتامین  های فراوانی است که برای پوست بسیار مفید هستند . خیار به طور کلی التهاب پوست را از بین می برد و پوست های آسیب دیده را التیام می بخشد . برای از بین بردن جای جوش ها اما ، شما به چند برش خیار نیاز دارید . برش های خیار را به مدت حدودا سی دقیقه روی نواحی مورد نظر از پوست قرار دهید و بعد برش ها را برداشته و پوست را با آب سرد  بشویید . می توانید این کار را چند روز متوالی تکرار کنید تا جای جوش ها به طور کامل از بین بروند . به جای برش های خیار می توانید از پوره ی آن نیز استفاده کنید .

 

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از آسان ترین درمان ها برای جای جوش بشمار می رود . در این روغن آنتی اکسیدان های مختلف فراوانی وجود دارد که علاوه بر آشپزی برای سلامت پوست نیز کاربرد دارند . تنها چند قطره روغن زیتون را روی ناحیه ی مورد نظر از پوست خود ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود . بعد از جذب روغن نوبت به بخور پوست می رسد . اگر دستگاه بخور در دسترس ندارید ، پارچه ای تمیز را در آب داغ فرو برده ، آب آن را کاملا بگیرید و روی پوست قرار دهید . بعد از بخور با یک تکه پنبه روغن اضافی را از روی پوست بردارید و سپس پوست را با آب نرمال بشویید .

 

سیر

همه ی ما از خواص ضد قارچ ، ضد ویروس سیر و آنتی اکسیدان های موجود در آن آگاه هستیم . اما آیا می دانستید سیر قادر است جای جوش ها و آکنه ها را از بین ببرد ؟ تنها کافی است یک حبه سیر را از وسط نصف کنید ، پوست آن را بگیرید و روی جای جوش ها بمالید اجازه دهید سیر پانزده دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد پوست را با آب بشویید .

 

گوجه فرنگی خام

در گوجه فرنگی میزان زیادی ویتامین A و دیگر آنتی اکسیدان ها وجود دارد و این ترکیبات می توانند قسمت های آسیب دیده ی پوست را ترمیم کنند و موجب احیا و جوانسازی دوباره ی پوست گردند .

 

یک گوجه فرنگی کاملا قرمزو رسیده  بردارید ، آن را به قسمت های کوچک برش بزنید و روی پوست بمالید . برای گرفتن بهترین نتیجه این کار را دو بار در روز انجام دهید .

 

روغن درخت چای

این روغن خاصیت ضد میکروب دارد و با جوش ها ، تورم پوست و اسکار های بوجود آمده از آن مبارزه می کند .

کمی از پاک کننده ی همیشگی خود را کف دست خود بریزید و چند قطره از روغن درخت چای را به آن بیافزایید . این ترکیب را روی پوست ماساژ دهید و بعد از بیست دقیقه آن را آبکشی نمایید .

 

سرکه سیب

این مورد یکی از محبوب ترین درمان های خانگی برای از بین بردن اختلالات پوستی محسوب می شود . سرکه ی سیب همچنین با افزایش گردش خون به بهبود سلامت پوست کمک می کند .

بهتر است چند قطره سرکه ی سیب را با کمی آب ترکیب کنید ، یک تکه پنبه را به آن آغشته نمایید و  به نواحی جوش دار و یا جای جوش ها روی پوست بزنید . می توانید بعد از یکی دو ساعت پوست خود را بشویید .

 

زردچوبه

زردچوبه به طور کلی برای روشن کردن رنگ پوست مفید است و می توانید با آن لکه ها و جای جوش ها را از بین ببرید . برای استفاده باید با شیر ، زرچوبه و کمی آبلیمو ترکیبی خمیری شکل درست کنید و روی لکه ها و جای جوش ها بزنید . اجازه دهید این خمیر کاملا روی پوست خشک شود و سپس پوست را با آب ولرم شست و شو دهید . این راهکار را به تعداد مورد نیاز در روزهای مختلف تکرار نمایید تا نتیجه بگیرید .

 

جوش شیرین

جوش شیرین مثل یک لایه بردار عمل می کند و برای از بین بردن اسکار و جای جوش بسیار مفید است . این ماده با برداشتن تدریجی لایه ی سطحی پوست ، جای جوش ها را از بین می برد . بهتر است با جوش شیرین و آب خمیری درست کنید و روی جوش ها یا جای آنها بزنید . اجازه دهید جوش شیرین در طول شب روی پوست باقی بماند و روز بعد پوست را با آب بشویید . می توانید به جای آب از گلاب نیز استفاده نمایید .