همه ی ما می دانیم بدون پاکسازی به موقع ، سلول های مرده در سطح پوست تجمع می کنند . اما این سلول ها چه نقشی در سلامت و زیبایی پوست دارند و چرا از بین بردن آنها تا این اندازه مهم است ؟

 

حقایقی درباره ی سلول های مرده ی سطح پوست

 

آیا می دانستید در طول بیست و چهار ساعت تقریبا یک میلیون سلول در سطح پوست می میرد. جنس سلول ها پروتئینی فیبری به نام کراتین می باشد و معمولا در قسمت پایه ای اپیدرم تشکیل می شوند ، خود را به سطح پوست می رسانند و در لایه ی شاخی تجمع می کنند . نهایتا سلول های مرده ی روی لایه ی شاخی از پوست جدا می شوند و به سلول های جدید امکان تولد در لایه های زیرین پوست را می دهند . این چرخه ی طبیعی سلامت پوست است .

 

سلول های مرده و جوش ها

 

وقتی سلول های مرده ی به صورت منظم از سطح پوست جدا نمی شوند ، در فولیکول ها و منافذ پوست انباشته می گردند . سلول های مرده  در ترکیب با سبوم یا همان چربی طبیعی پوست منافذ باز پوست را مسدود کرده و جوش های سر سفید و سر سیاه را بوجود می آورند . اگر با تجمع سلول های مرده و چربی ، باکتری ها و آلودگی های خارجی نیز همراه شوند ، جوش ها متورم گشته و مشکلات عمده ی دیگر ، حتی کیست های زیر پوستی را پدید می آورند . اما برای آنکه ریسک پیدایش جوش های سر سفید و سر سیاه را کاهش دهیم ، باید به پوست خود در جداسازی سلول های مرده یاری برسانیم و منافذ باز پوست را که قبلا به محلی برای تجمع باکتری و چربی تبدیل شده اند ، پاکسازی نماییم .

 

چطور سلول های مرده ی پوست را از بین ببریم ؟

 

کشیدگی پوست و یا استفاده از لوازم و مواد خشن توسط هیچ یک از کارشناسان تایید نمی شود . خصوصا برای پوست های مستعد آکنه مثل پوست های چرب بهتر است دنبال راهکاری ملایم بگردید . چرا ؟ زیرا اگر در طول انجام لایه برداری با این روش ها ، روغن طبیعی پوست را بیش از حد از بین ببرید ، پوست واکنش بر عکس داشته و چربی بیشتری تولید می نماید . به همین دلیل هم تعداد جوش های سر سفید و سر سیاه افزایش پیدا خواهد کرد .

در عوض می توانید از پاک کننده ی ملایم و بدون چربی که خاصیت لایه برداری نیز دارند استفاده کنید . با این کار پی هاش پوست تنظیم می شود و میزان جوش های سطح پوست به حداقل می رسد . اگر برای لایه برداری از روشی ملایم استفاده کنید ، صبح و شب باید این کار را انجام دهید تا همیشه پوستی سالم داشته باشید .