چرا بینی؟

جوش ها ی سرسفید، گونه ای از آکنه است که به دلیل مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می شود و می تواند  شمارا برای از بین بردنشان به چالش بکشد.

 سلول های مرده پوست با چربی ادغام شده، ماده ای سخت به وجود می آید که باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می گردد. جوش های سرسفید برخلاف جوش های سر سیاه، منافذ را سخت و برجسته کرده و پس از مدتی ماده سخت آن تخلیه شده وتا مدتی اثر آن روی پوست باقی می ماند.

هیچکس از وجود جوش روی بینی خوشحال نمی شود، به خصوص جوش های سرسختی مانند جوش های سر سفید! با این وجود، بینی مانند سایر قسمت های چرب پوست بیشتر در معرض حمله جوش ها است. این موضوع به دلیل تغذیه جوش ها از چربی های پوستی است.

در ادامه به دلایل به وجود آمدن  و راه های درمان آنها در خانه بیشتر پرداخته خواهد شد.

دلایل ایجاد جوش های سرسفید

وجود سلول های مرده و چربی در پوست طبیعی است. سلول های مرده پوست به طور طبیعی وجود دارند، چون پوست به طور مرتب در حال ساخت سلول های جدید است. چربی نیز به طور طبیعی در منافذ پوست ساخته شده تا حالت الاستیکی (کشسانی) پوست را حفظ کند.

اما وجود مقدار زیادی از سلول های مرده و چربی می تواند باهم ترکیب شده و پوست شما را آماده به وجود آمدن جوش های سرسفید کنند. جوش های سر سفید همچنین می توانند به دلایل دیگری ساخته شوند. از جمله آنها:

اضطراب

استرس شدید

ژنتیک

یائسگی

قاعدگی

بلوغ

پوست بسیار خشک

استفاده از محصولات آرایشی بر پایه روغن

 

روش های درمان خانگی

ممکن است قبل از مراجعه به داروخانه به فکر درمان های خانگی بیفتید.این راه برای موارد خفیف و یا پیشگیری می تواند موثر باشد.

متخصصین پوست از بخار برای درمان جوش های صورت استفاده می کنند. بخار باعث باز شدن منافذ پوست و خروج سلول های مرده و چربی های اضافه از زیر پوست می شود. این فرآیند همچنین می تواند منافذ مسدود شده را کاهش دهد که به ویژه برای کاهش جوش های سرسفید بسیار مفید است.

برای درمان به وسیله بخار، به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا مقداری آب را در یک ظرف روی اجاق گاز یا مایکروویو بجوشانید.

سپس ظرف را درون سینک ظرفشویی قرار دهید.

برای 5 یا 10 دقیقه صورت خود را روی سینک در فاصله با ظرف آب جوش قرار دهید.

شما می توانید این روند را چندبار در هفته تکرار کنید.

 

اسکراب جو دوسر

بسیاری از محصولات آرایشی حاوی جو دوسر است. بنابراین به جای خریدن چنین محصولات آرایشی، شما میتوانید ا اسکراب جو دوسر بر روی بینی خود استفاده کنید.

برای تهیه اسکراب به صورت زیر عمل کنید:

مقداری جو دوسر به مقداری ماست کم چرب اضافه کنید.

سپس لایه نازکی از آن را روی بینی خود قرار دهید.

5 تا 10 دقیقه صبر کرده سپس با آب گرم شستشو کنید.

این روند را چند بار در هفته تکرار کنید.

ماسک عسل

عسل خاصیت آنتی باکتریال دارد و می تواند باعث از بین رفتن جوش های سر سفید شود. ماسک عسل را به طریقه زیر تهیه کنید:

مقدار کمی از عسل را روی بینی خود بمالید و مراقب باشید که روی بقیه صورتتان ریخته نشود.

بعد از 15 تا 30 دقیقه منطقه را با آب گرم شستشو دهید.

می توانید چند بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

اگر جوش های روی بینی شدت گرفت چه کنیم؟

اگر جوش های سر سفید روی بینی بسیار زیاد و غیرقابل تحمل است، استفاده از بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید توصیه می شود. بنزوئیل پراکسید عمدتا به عنوان یک درمان موضعی برای آکنه های التهابی است، در حالی که سالیسیلیک اسید باعث خروج سلول های مرده پوست از منافذ بازی که دارای جوش سر سیاه هستند، می گردد. با اینکه هر دو دارو نوع معینی از آکنه را درمان می کند، اما ممکن است مجبور به استفاده از انواع دیگری از داروها شوید.

طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، حدود 1 تا 2 ماه پس از استفاده از محصولات ضد آکنه، شاهد تاثیرات آن هستید. بنابراین سعی کنید دوره درمان را کامل کرده و در صورت نتیجه بخش نبود، درمان دیگری را آغاز کنید.