اگر هنگام بیدار شدن اول صبح، فکر میکنید چهره ای خسته و کدر دارید، شما تنها فردی که دارای این حس باشد، نیستید. بیشتر مردم هنگام بیدار شدن، پوستی براق و شاداب و موهایی مرتب ندارند. با انجام مراقب های پوستی جزئی هنگام خواب و البته خواب کافی، با زیبایی طبیعی خودتان از خواب بیدار خواهید شد.

روش اول

مراقبت از پوست

1-قبل از خواب صورت خود را بشویید. اگر از لوازم آرایش استفاده می کنید، فراموش نکنید قبل از خواب حتما صورتتان را با پاک کننده های مخصوص صورت پاکسازی کنید. اما حتی اگر آرایش نمی کنید هم با پاکسازی صورت چربی ها و آلودگی های باقی مانده روی پوست خود را رفع نمایید. آلودگی ها باعث بسته شدن منفذ و زودتر شکسته و پیر شدن پوست خواهد شد. ابتدا صورت خود را مرطوب کرده، سپس با پاک کننده مناسب پاکسازی کرده و بعد با آب شستشو دهید. اگر خسته تر از آن هستید که به شستشوی صورت بپرازید، از یک پاک کننده صورت استفاده کنید.

2-یک لایه مرطوب کننده روی پوست خود بمالید. آخر شب زمان مناسبی برای برگردان آب از دست رفته پوست است. لایه ای از مرطوب کننده را روی پوست قرار داده اما ماساژ ندهید و اجازه دهید به طور طبیعی جذب پوست شود.

3-پس از مرطوب کننده از کرم دور چشم استفاده کنید. اگر قبل از کرم مرطوب کننده از کرم دور چشم استفاده می کنید، کرم دور چشم را به تمام صورت پخش خواهید کرد که تاثیر کمتری را خواهید دید. پس از پخش کردن کرم مرطوب کننده به قسمت زیر و پلک چشم کرم دور چشم را زده و با حرکات ضربه ای و آرام آن را پخش کنید.

4-از یک مرطوب کننده و نرم کننده لب قبل از خواب استفاده کنید. لب ها نیز مانند پوست صورت نیاز به رطوبت رسانی دارند. شب زمان مناسبی برای استفاده از نرم کننده لب است زیرا کمتر صحبت کرده و غذا می خورید. بنابراین، نرم کننده دلخواه خود را استفاده کرده و با لبهایی نرم و زیبا از خواب بیدار شوید.

5-هرشب پاها را رطوبت رسانی کرده و جوراب بپوشید. از سر تا پا زیبا خواهید شد، اگر هنگام خواب پاهایتان را رطوبت رسانی کنید. پاهای خود را به جز بین انگشتان با لایه ای از لوسیون بدن پوشانده  سپس یک جوراب نخی نازک بپوشید تا از برخود لوسیون به رختخواب خود جلوگیری کنید.

6-به پشت بخوابید تا از بروز چروک جلوگیری کنید. ار روی شکم یا پهلو می خوابید، بالش با صورت شما اصطکاک ایجاد کرده و پوست شما را به بالا یا پایین فشار می دهد ودر دراز مدت سبب ایجاد چروک خواهد شد. همچنین خوابیدن به پشت برای گردن و ستون فقرات نیز مفید است و آنها را در طول شب صاف نه خواهد داشت.

فشار به گونه ها باعث هدایت مایع زیر پوست به قسمت زیر چشم شده و باعث سیاهی دور چشم و ایجاد کیست و پفی شدن چشم ها می شود.

7- از دستگاه بخور استفاده کنید. آبرسانی امری مهم در سلامت پوست حتی در زمان خواب است. یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود قرار داده و هنگام خواب آن را روشن کنید به خصوص در زمستان که هوا نسبتا خشک است.

8-حدود 3 لیتر آب در روز بنوشید. نوشیدن آب باعث دفع آلودگی ها از بدن شده و باعث داشتن پوستی سالم می شود. اگر یک بطری بزرگ آب همراه شما باشد، باعث یادآوری نوشیدن آب در طول روز خواهد شد.

روش دوم

محافظت از موها در شب

1-قبل از خواب به موهای خود برای نرمی و لطافت بیشتر، رطوبت رسان بزنید. اگر موهای خشکی دارید، قبل از خواب ماسک مو استفاده کرده و سپس آنها را در یک روسری بپیچید و صبح شستشو دهید. اگر پوست و موهای چرب دارید، برای جلوگیری از موخوره به نوک موهای خود روغن آرگان یا نارگیل بزنید.

2-اگر موهای بلندی دارید، خیلی آرام در بالای سر جمع کنید. برای جلوگیری از اصطکاک موها در طول شب، موهای بلند خود را دم اسبی یا خرگوشی شل بسته و بخوابید. موهای خود را هیچوقت سفت نبندید چون باعث شکسته شدن ساقه آن می شود.

3-روی بالشی با رویه ی ساتن یا ابریشمی بخوابید. پارچه های پنبه ای و پشمی به ساقه و الیاف موهای شما می چسبند که با گذشت زمان باعث ضعیف شدن ریشه و شکسته شدن ساقه می شود. پارچه های صاف مانند ساتن و ابریشم برای بالش خود انتخاب کنید تا موها در سراسر بالش به نرمی قرار بگیرند. در صورتی که بالش ساتن یا ابریششمی ندارید، موهای خود را در طول شب در یه روسری ابریشمی یا ساتن بپیچید. این کار همچنین می تواند حالت موهای شما را برای روز بعد حفظ کند.

روش سوم

خواب راحت داشته باشید

1-محیطی آرام در اتاق خواب خود ایجاد کنید. اتاق خواب باید خنک، تاریک و ساکت باشد تا خوابی آرام را برای شما ممکن سازد. درجه حرارت اتاق خود را تنظیم کرده و از وسایل عایق صدا در دیوارهای اتاق خواب خود استفاده کنید. همچنین سعی کنید رختخوابی راحت برای خود فراهم کنید که در آن احساس خوبی پیدا کنید. اتاق خواب خود را مرتب نگه دارید تا با ورود به آن احساس آرامش داشته باشید. لباس های اضافه و چرک را از اتاق خارج کنید و جالباسی های موجود در اتاق را خالی کنید.

2-رختخواب خود را یک بار در هفته بشویید. عرق تن، سلول های مرده و سایر آلودگی ها می تواند در بستر شما انباشته شوند و مانع احساس آرامش شود. رختخواب خود را با شستشوی هفتگی آرام و راحت و تمیز نگه دارید.

3-برنامه خواب منظمی داشته باشید. ار ممکن است هر روز در ساعتی مشخص بیدار شده و به خواب بروید. این کار کمک می کند بدن به صورت خودکار در ساعت مقرر برای خواب آماده شده و با شادابی بیشتری از خواب بیدار شوید که در چهره شما نمایان خواهد شد. حداقل 7 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

4-از مصرف الکل و کافئین حداقل 3 تا 4 ساعت قبل از خواب پرهیز کنید. اگرچه الکل عامل کاهش فعالیت بدنی و کافئین محرک است، هر دو می تواند باعث اختلال در خواب شود. به جای آن، کمی قبل از خواب مقداری آب بنوشید تا هم خواب راحت تری داشته باشید و هم هنگاه صبح با طراوت بیشتری بیدار شوید.

5-تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی را قبل از خواب خاموش کنید. موبایل، تلویزیون و کامپیوتر اشعه ای منتشر می کنند که شبیه اشعه آفتاب است. این اشعه باعث می شود مغز به اشتباه فکر کند روز بوده از به خواب رفتن شما جلوگیری کند.