آیا دوش آب داغ برای پوست مضر است؟ این سوالی است که بار ها از خود پرسیده ایم. بعد از یک روز کاری سخت، وقتی مغز شما از کار افتاده و احساس خستگی شدیدی در بدن دارید، یک دوش آب گرم باعث از بین رفتن تمام خستگی شما می شود و پس از آن یک خواب راحت به ارمغان خواهد آورد. پس چگونه می توان گفت که مضر است؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

درست است که دوش آب گرم باعث بهبود گرفتگی عضلات می شود، اما باعث از شسته شدن چربی پوست شده و آن را خشک و خشن می کند. و اگر زیاد تکرار شود، باعث قرمزی، خارش و حتی پوسته پوسته شدن می شود. همچنین چربی، پروتئین و اسید های چرب طبیعی پوست را از بین می برد. این روغن های طبیعی پوست است که لایه محافظی روی پوست در برابر آلودگی ها و رادیکال های آزاد ایجاد می کند، و در صورت از بینن رفتن آن پوست مستعد آلودگی های باکتریایی و عفونی و آسیب در برابر نور آفتاب و اشعه ها خواهد شد. از طرف دیگر پوست بدون لایه محافظ چربی و پروتئین باعث می شود پوست واکنش نشان داده و چربی بیشتر و اضافه تری تولید کند که باعث روغنی و براق شدن پوست شده و منافذ را می بندند.

در این مطلب چند کاری که می توانید پس از دوش گرفتن انجام دهید تا از پوست خود مراقبت کنید آورده شده است.

آب ولرم

با اینکه شستشو با آب سر فواید زیادی برای پوست دارد، اما عادات قدیمی به سختی ترک می شوند به خصوص هنگام زمستان. بنابراین آب را ولرم کرده به طوری که نه سرد و نه گرم باشد. این بهترین دمای آب برای دوش است که هم احساس آرامش بخشیده و هم از خشکی پوست جلوگیری خواهد کرد.

دوش کوتاه

اگر هر روز مدت دوش گرفتن شما، 20 دقیقه طول می کشد این مدت را تا 10 دقیقه کاهش دهید. این ار علاوه بر مناسب بودن برای پوست، از اتلاف آب نیز جلوگیری خواهد کرد و به محیط زیست نیز کمک می کنید. باقی ماندن مدت طولانی زیر دوش باعث می شود پست شروع به جمع شدن و پینه بستن کند.

حذف صابون

مواد شوینده موجود در صابون باعث شسته شدن لایه محافظ پوست شده که باید از استفاده از آن اجتناب کرد. به جای آن از شوینده های ملایم و مرطوب کننده استفاده کرده و از عصاره های گیاهی نیز برای بازسازی و تقویت پوست استفاده کنید.

استفاده از روغن های طبیعی

پس از خارج شدن از حمام، قبل از اینکه پوست کاملا خشک شود با روغن های طبیعی بدن را ماساژ دهید. این کار باعث می شود رطوبت در منافذ پوست شما باقی بماند و از خشکی آن جلوگیری شود.

به استراحت در وان آب نه بگویید

همه میدانیم دراز کشیدن در وان آب گرم، بسیار لذت بخش است. اما وان آب گرم حتی بیش از دوش آب گرم آسیب زننده به پوست است. اما اگر مجبور به انجام آن هستید، مقداری عسل و روغن بادام به آب اضافه کنید تا آسیب آن را کاهش دهد.

از کشیدن لیف خشک پرهیز کنید

کشیدن براش ها و لیف های زبر و خشک بسیار برای پوست مضر است. به جای آن می توانید از اسکراب های طبیعی شکر و روغن زیتون، یا قهوه و روغن بادام استفاده کنید تا سلول های مرده پوست را لایه برداری کنید. این اسکراب ها آبرسان پوست نیز هستند.