حفره های روی پوست، اسکارهای عمیقی هستند که به خودی خود از بین نمی روند. این اسکار ها جای اکنه های سمج، التهابات پوستی و آبله مرغان است. چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است شدت این اسکارها را کاهش داده و ظاهر پوست را بهتر کند.

اسکار های آکنه، گودی هایی روی پوست هستند که  فرورفتگی ایجاد می کنند. این تورفتگی ها هنگامی ایجاد می شود که لایه های عمیق تری از پوست، آسیب می بیند. برای اینکه این آسیب ها ترمیم شود، نیاز به کلاژن سازی وجود دارد. این کلاژن در بافت پشت اسکار قرار گرفته اما با باقی پوست جور نمی شود. بنابراین باز هم روی پوست دیده می شود. این فرورفتگی ها ظاهر پوست را ناهموار کرده و ممکن است اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد.

درمان های شیمیایی و فیزیکی زیادی وجود دارند که می تواند این باعث بهبود اسکارها شود. از جمله آنها قرص های شیمیایی کلاژن ساز، درم آبریژن، میکرودرم، فیلر های تزریقی، لیزر و میکرونیدلینگ است.

درمان های خانگی

در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که درمان های خانگی این حفره های روی پوست را از بین ببرد، بسیاری از افراد متوجه شده اند که با این درمان های خانگی حفره ها تا حدودی بهتر شده اند.

روغن های مرطوب کننده

*هر نوع روغن و کره ابتدا در نقطه کوچکی تست حساسیت شود.

برخی روغن های طبیعی می تواند حفره ها و اسکار های آکنه را کاهش دهد. این روغن ها معمولا حاوی آنتی اکسیدان یا ترکیبات دیگری هستند که باعث ترمیم بافت آسیب دیده می شوند. روغن ها می توانند به عنوان مرطوب کننده پس از پاکسازی صورت استفاده شوند. از جمله روغن های ترمیم کننده:

  • کره کاکائو
  • کره شیا
  • روغن جوجوبا
  • روغن شتر مرغ
  • روغن رزهیپ
  • روغن زیتون

درمان های بازاری

کرم هایی که در بازار به فروش می رسد، معمولا اولین روش افراد برای کاهش حفره های پوستی است. این کرم ها با آبرسانی به پوست و کاهش علائمی مانند خارش و قرمزی، عمل می کنند. همچنین برخی قرص ها و ماسک های ضعیف نیز می توانند باعث تحریک رشد دوباره پوست شده و به کاهش نشانه ها کمک کنند. این درمان گاهی نیاز به مصرف بلند مدت برای مشاهده نتیجه دارند. استفاده مداوم از این قرص ها می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای نیز داشته باشند، بنابراین ابتدا باید با پزشک مشورت شود.

ماساژ صورت

در حالی که درمان مستقیمی برای بهبود اسکار نیست، ماساژ صورت می تواند سایر درمان ها را حمایت کرده و سرعت ببخشد. ماساژ صورت با دست و یا با ماساژور ها می تواند گردش خون را در صورت افزایش داده و باعث دفع مواد زائد پوست شده و سایر درمان ها را موثر تر خواهد کرد.

روغن اسطوخودوس

اضافه کردن چند قطره روغن اسطوخودوس به لیست درمان های بالا می تواند باعث ترمیم پوست شود. تحقیقات نشان داده روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که در برخی باعث کاهش علائم اسکارهای آکنه می شود.