فشار خون بالا در واقع مشکلی است که حدود 70 میلیون نفر از جمعیت سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند و از هر سه آمریکایی یک نفر یا دچار این بیماری قابل پیشگیری شده و یا در یک قدمی آن قرار دارد.

فشار خون بالا خود به تنهایی یک مشکل محسوب نمی شود، بلکه این بیماری می تواند خطرات بسیار جدی نظیر سکته ، حمله ی قلبی ، ایست قلبی و مشکلات کلیوی ، برای سلامتی به همراه داشته باشد.

آیا می دانستید در اکثر افراد مبتلا به فشار خون هیچگونه علامتی مشاهده نمی شود؟ حتی زمانی که فشار خون آنها به درجه ی خطرناکی می رسد. در واقع از هر پنج آمریکایی هنوز یک نفر از وجود چنین مشکلی در بدن خود اطلاع ندارد و این می تواند حقیقتی ترسناک باشد.

خوشبختانه حتی پشتیبانان سیل عظیم درمان های دارویی با این نظریه که رژیم غذایی و ورزش مهمترین ابزارها برای مقابله با فشار خون بالا هستند ، موافقند.

علایم فشار خون بالا و میزان امید به زندگی در میان افراد مبتلا اما فشار خون بالا دقیقا چیست؟ فشار خون در واقع بیماری شایعی است که در آن خون در رگ ها و شاهرگ ها با فشار بیشتر از حد نرمال جریان پیدا می کند.

بیماری فشار خون فقط در کشوری مانند امریکا سالیانه 46 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد که بیشتر این پول صرف مراقبت از افراد مبتلا و دارو می شود. از جمله درمان های دارویی استاندارد ، که پزشکان برای فشار خون بالا تجویز می کنند ، می توان به مسدود کننده های بتا ، داروهای مهارکننده ACE و دیورتیک ، همراه با متقاعد کردن فرد بیمار برای ایجاد محدودیت در مصرف نمک ، اشاره کرد . با وجود موثر بودن این راه های درمانی ، آنها به حل مشکل به صورتی ریشه ای کمک نکرده و حتی در مواردی به تشدید بیماری می پردازند. همیشه کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از کارهای ضروری در رابطه با بیماری فشار خون به بیماران گوشزد می شود ، اما درستی این توصیه ، خصوصا اگر کاهش بیش از حد نمک را مد نظر داشته باشد ، هنوز جای سوال و تحقیق دارد. حتی اخیرا دلایل محکمی برای مخرب بودن عدم مصرف نمک کشف شده است .

فشار خون به طور کلی فشاری است که با هر دفعه پمپاژ شدن خون توسط قلب ، به دیواره ی رگ ها وارد می آید. بیماری فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که این فشار به رگ ها بیش از حد باشد. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم ، در اکثر مبتلایان به فشار خون بالا هیچ علامتی مشاهده نمی شود، حتی وقتی فشار خون به حد خطرناکی می رسد.

زمان اندازه گیری فشار خون ، دو عدد به عنوان نتیجه بدست می آید که میزان دو نوع از فشار متفاوت را نشان می دهد . عدد اول و بالای خط کسری نشانگر فشار سیستولیک ، یعنی فشار خون هنگام تپش قلب و پمپاژ خون می باشد و عدد دوم و پایین خط کسری فشار دیاستولیک ، فشار خون زمان استراحت قلب بین تپش های متوالی را نشان می دهد.

طیف های مختلف فشار خون شامل موارد زیر می شود :

نرمال : کمتر از 80/120 نزدیک به ابتلا به فشار خون بالا : 89 - 80/139- 120 فشار خون بالا ، مرحله یک : 99- 90/159 - 140 فشار خون بالا ، مرحله دو : 160 و بالاتر / 100 و بالاتر

با این وجود که علامت خاصی برای فشار خون بالا وجود ندارد ، اما برخی از نشانه های هشدار دهنده ، در صورت فشار خون بسیار بالا ، می توان نام برد : درد قفسه ی سینه ، گیجی ، سردرد ، زنگ زدن و وزوز در گوش ، تپش قلب نامنظم ، خونریزی بینی ، خستگی و یا تغییرات در قدرت بینایی از جمله ی این نشانه ها هستند.

به طور کلی شاخص امید به زندگی در افرادی که به فشار خون مبتلا نیستند پنج سال بیشتر از افراد با فشار خون بالاست. همین موضوع می تواند یکی دیگر از دلایل قانع کننده برای تحت کنترل گرفتن بیماری فشار خون باشد.