برای اکثر افراد مسن و معمولا پدر و مادرها داشتن استخوان های سالم و مستحکم یکی از نگرانی ها محسوب می شود. با افزایش سن شاید حس کنید قدرت گذشته را ندارید . در همین زمان ممکن است درباره سلامت استخوان های خود نگران شوید .

با این وجود که بهترین زمان ساخته شدن استخوان های محکم ، کودکی است ، مواردی وجود دارند که با رعایت آنها در هر سنی می توانید به استحکام استخوان های خود کمک کنید.

رژیم غذایی ، سبک زندگی و ورزش از مهمترین عوامل موثر در سلامت استخوان ها بشمار می روند. بهتر است نگاهی به مهمترین بخش های مواد غذایی مناسب برای سلامتی و استحکام استخوان ها بیاندازیم .

کلسیم

این روز ها همه از تاثیر کلسیم بر سلامت استخوان ها آگاهی کافی دارند. اما آنچه اکثر ما نمی دانیم این است که شیر و محصولات لبنی لزوما بهترین گزینه های سالم تامین کننده ی کلسیم بدن نیستند. برای آنکه از بهترین منابع کلسیم بهره ببرید مواد غذایی که به شما معرفی می کنیم را مصرف نمایید:

اسفناج ، بوک چوی ، پنیر خام ، لوبیا ، سبزیجات با برگ سبز ، بروکلی ، بادام

در کنار کلسیم ، ویتامین D برای سلامت استخوان ها و پشتیبانی از تولید کلاژن در بدن حیاتی است. کلاژن ، قطعه ی سازنده ی استخوان ها و پوست محسوب می شود.

ویتامین D ویتامین D اخیرا به دلیل نقش حیاتی آن در بخش های مختلف سلامتی بسیار مشهور شده است. پشتیبانی از سلامت استخوان ها یکی از مهمترین فواید ویتامین D بشمار می رود.

بهترین منبع ویتامین D نور آفتاب است. نور آفتاب می تواند بدن را برای تغییرات شیمیایی و تولید ویتامین D تحریک نماید.

منیزیم

دیگر ماده ی معدنی ضروری برای سلامت استخوان ها و پوست منیزیم است . منیزیم از نظر فراوانی در بدن رتبه ی چهارم را دارد و 50 درصد از این مقدار در استخوان ها یافت می شود. منیزیم البته فقط برای سلامت استخوان ها مفید نیست ، بلکه برای عملکرد بهتر بسیاری از بخش های بدن نیز ضرورت دارد.

از مهمترین منابع منیزیم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سبزیجات برگ سبز ، حبوبات ، آجیل ، تخمه کدو ، دانه ی کنجد ، سیب زمینی ، آووکادو ، کاکائو ( شکلات تلخ )

ویتامین K2 از ویتامین K2 گاهی با لقب فراموش شده نیز یاد می کنند. این ویتامین برای بسیاری از وظایف و نقش های بدن لازم و حیاتی است. مطالعات نشان می دهند ویتامین K2 تولید استئوکلسین را در بدن تحریک می نماید. استئوکلسین به بدن برای ساخت استخوان ها کمک می کند.

بهترین منابع ویتامین K2 عبارت اند از :

سبزیجات برگ سبز ، پنیر خام و کفیر

علاوه بر این ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی ، مصرف میزان مناسبی از استرونتیوم در بدن در استحکام استخوان ها موثر است. استرونتیوم یکی از ترکیبات فراوان است که در استخوان ها یافت می شود. اخیرا ثابت شده مکمل های استرونتیوم به استحکام استخوان های ضعیف شده کمک می کند.

یکی دیگر از راه های سالم نگه داشتن استخوان ها ، انجام فعالیت های ورزشی به صورت منظم است. نه تنها باید به انجام ورزش های پیوسته بپردازید ، بلکه لازم است فعالیت های ورزشی قدرتی را نیز در برنامه ی خود داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که برای داشتن استخوان های سالم به یک بدن ساز حرفه ای تبدیل شوید. هدف شما باید تمرین با وزنه هایی هرچند سبک ، به صورت منظم ، برای استحکام بخشی به استخوان ها باشد.