تا به حال تمام شب را بخاطر خر و پف اطرافیان خود بیدار مانده اید ؟ یا تا به حال از صدای خر و پف خود بیدار شده اید ؟

علی رغم تصوری که از مدل خر و پف خود دارید ، همه آدم ها گاه و بی گاه خر و پف می کنند. خر و پف در واقع رخدادی طبیعی است که در اثر استراحت ماهیچه های گلو وقت خواب اتفاق می افتد. اما اگر خر و پف شدید باشد ، ممکن است مزاحم خواب خود فرد و دیگر افراد در خانواده شود و به تبع آن مشکلاتی نظیر بی خوابی و ایجاد حساسیت و بداخلاقی هم در شخص خر و پف کننده و هم دیگر افراد حاضر در خانواده ، بوجود می آید.

البته لازم به ذکر است که ممکن است خرناس یا خر و پف نتیجه ی مشکلاتی نظیر آپنه ی خواب باشد. آپنه خواب یکی از بیماری های تقریبا جدی محسوب می شود و شاید نیاز به درمان ها پزشکی و دارویی نیز داشته باشد. آپنه خواب معمولا در اثر انسداد مجاری تنفسی اتفاق می افتد و همین موضوع فرد مبتلا را به دلیل تنگی نفس بیدار می کند و تحت چنین شرایطی بعد از بیدار شدن شخص تنفس طبیعی را از سر می گیرد. یک خر و پف ساده معمولا کیفیت خواب را به اندازه ی آپنه خواب تحت تاثیر قرار نمی دهد. اگر بیخوابی های شبانه برای شما خستگی بیش از حد و کمبود خواب در طول روز را ایجاد کند ، باید با یک دکتر شرایط را در میان بگذارید .

همانطور که گفته شد ، خر و پف می تواند سرانجامی مثل بی خوابی ،که مشکل بزرگی محسوب می شود و تقریبا 48 درصد امریکایی ها را با خود در گیر کرده است ، داشته باشد. برای آنکه بتوانید راهی برای متوقف کردن خر و پف پیدا کنید ، اول باید نوع و دلیل خر و پف را تشخیص دهید. بعد از این تشخیص ، راه هایی وجود دارند که به شما در کمرنگ کردن این مشکل کمک می کنند و می توانید به میزان نیاز خود ، استراحت کافی داشته باشید.

اما به طور کلی خر و پف چیست ؟ وقتی هوا قادر به عبور آزادانه از بینی و گلو ، وقت خواب ، نباشد ، صدایی ایجاد می شود که در اصطلاح به آن خر و پف می گوییم . هنگام خر و پف ، بافت اطراف گلو می لرزد و صدای آزاردهنده ای را که همه ما با آن آشنایی داریم بوجود می آورد.

بافت سیستم تنفسی و گلو در افرادی که خر و پف می کنند احتمالا متراکم تر و یا سست تر از دیگر افراد بوده و صدا ایجاد می کند. البته این تنها عامل بوجود آورنده ی خر و پف نیست . گاهی زبان نیز برای تنفس صحیح دردسر ایجاد می کند. وقتی ماهیچه های گلو در حال استراحت هستند نیز خر و پف رخ می دهد. وقتی خواب هستید زبان به عقب و روی دهانه ی گلو می افتد و لرزشی را در دیواره ی گلو پدید می آورد و همین موضوع صدای خر و پف را تا ساعت ها ادامه دار می سازد.