جینسینگ آسیایی جینسینگ با خواص بی نظیر ، یکی از مشهورترین گیاهان آداپتوژن است و در این میان جینسینگ آسیایی مفیدتر از دیگر انواع آن محسوب می شود. از این نوع جینسینگ می توان به عنوان گیاهی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش مقاومت در برابر استرس استفاده کرد. این گیاه قرمز رنگ از خواص آنتی اکسیدان نیز برخوردار است که به کاهش طبیعی فشار خون و قند خون کمک می کند.

ریحان در هند از ریحان به عنوان اکسیر جوانی یاد می کنند. در واقع مبارزه با خستگی مزمن و استرس ، بهبود سیستم ایمنی و تنظیم قند خون ، فشار و هورمون ها ، از مهمترین خواص ریحان محسوب می شوند .

جینسینگ هندی (Ashwaganda) از این گیاه در طب سنتی آیورودا برای بهبود سیستم ایمنی و کاهش اضطراب استفاده های فراوانی می شود. مصرف جینسینگ هندی به عنوان دارو در طب شرقی بیش از 2500 سال قدمت داشته که برای کاهش سطح هورمون کورتیزول بسیار موثر است.

ریشه ی گون با قدمتی طولانی برای مصارف دارویی در طب سنتی چینی ، گون با بهبود سیستم ایمنی استرس را دور میزند. این گیاه قادر به افزایش ترکیبات ضد استرسی است که بدن از آنها برای بازسازی و پیشگیری از آسیب های مرتبط با استرس استفاده می کند. گون همچنین به بی اثر کردن کورتیزول ، یا همان هورمون استرس کمک می کند.

ریشه ی شیرین بیان ریشه ی شیرین بیان می تواند با افزایش انرژی و مقاومت بدن ، سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و از غده ی طیموس در برابر آسیب های کورتیزول محافظت نماید. اما استفاده از شیرین بیان ، از آنجایی که فشار خون را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد ، نیازمند نظارت های حرفه ای است.

رودیولا

رودیولا و یا ریشه ی طلایی یکی از انواع آداپتوژن بشمار می رود که تا کنون سوژه بسیاری از تحقیقات پزشکی بوده است. رودیولا می تواند خستگی ذهنی و جسمی ناشی از استرس را برطرف نماید . رادیولا توسط فضانوردان ، ورزشکاران و اعضای ارتش روسیه مورد استفاده قرار می گرفته و همین موضع محققان را بر آن داشت که راز آداپتوژن بودن آن را برملا کنند.

رودیولا فیتوکمیکالی معروف به سالیدروسید دارد که با سالخوردگی و اضطراب مبارزه می کند. این گیاه همچنین میزان تولید کورتیزول را کاهش می دهد و این در حالی است که به افزایش تولید پروتئین های مقاوم در برابر استرس کمک می کند.

محققان همچنین کشف کرده اند این گیاه الگوی مصرف مواد غذایی و خواب شبانه را منظم می کند ، خستگی جسمی و روحی را از بین می برد ، و از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و یا تابش های رادیو اکتیو محافظت می نماید. رادیولا در حفاظت از کبد و قلب نیز موثر است و به بهبود حافظه و حتی افزایش طول عمر کمک می کند. تحقیقات همچنین تاثیرات این گیاه بر کاهش وزن را ثابت می نمایند.