پیشگیری از کم خونی کم خونی در نتیجه ی عدم تولید مناسب گلبول های قرمز خون و هموگلوبین پدید می آید و عدم اکسیژن رسانی کافی به سلول ها را در پی خواهد داشت . یکی از شناخته شده ترین علایم کم خونی خستگی و کمبود انرژی است اما روی دیگر بخش های سلامتی نیز تاثیرگذار است. این بخش ها عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن را نیز شامل می شوند. سازمان سلامت جهانی تخمین زده است که نصف موارد کم خونی در دنیا به دلیل فقر آهن به وجود آمده و این در حالی است که نصف دیگر به دلایل ژنتیکی به کم خونی مبتلا هستند .

متعادل سازی سطح انرژی آهن ، با پشتیبانی از اکسیژن رسانی به سلول ها ، انرژی روزانه ی شما را تامین می نماید. آهن همچنین در پروسه ی سوخت و ساز آنزیم هایی که به گوارش پروتئین و جذب مواد مغذی کمک می کنند ، موثراست. به همین دلیل هم فقر آهن موجب بروز خستگی مزمن و احساس تنبلی در شما می شود.

فقر آهن خود با علایمی نظیر تمرکز پایین ، تغییر در خلق و خو و مشکلات حرکتی در ماهیچه ها نیز خود را نشان می دهد. آهن برای حرکت ماهیچه ها ضروری است ، زیرا به ذخیره ی اکسیژن در ماهیچه ها و استحکام آنها کمک می کند.

کمک به حفظ سلامت عملکرد شناختی آهن برای پشتیبانی از عملکرد صحیح مغز بسیار مهم است. در حقیقت ، 20 درصد از کل اکسیژن در بدن توسط مغز مصرف می شود. بنابراین فقر آهن مشکلاتی از قبیل اختلال در حافظه و تمرکز را در پی خواهد داشت. در نوزادان و کودکان ، فقر آهن مشکلات خطرناکی از قبیل اختلالت روانی و شناختی و در نتیجه مشکلات در حافظه و یادگیری را پدید می آورد.

پشتیبانی از رشد و تکامل فقر آهن می تواند در عملکرد حرکتی نرمال اختلال ایجاد نماید. به این معنا که بدن قادر به برقراری ارتباط میان فکر و اندام های حرکتی و دیگر فعالیت ها نخواهد بود و یا این کار با تاخیر انجام می پذیرد.

مورد نیاز برای دوران بارداری سالم فقر آهن در دوران بارداری ، خطر تولد نوزاد زودرس را افزایش می دهد که در این صورت هم نوزاد وزن ایده آلی نخواهد داشت. متاسفانه نوزادان زودرس معمولا در یک سال اول زندگی خود با مشکلات سلامتی بیشتری دست و پنجه نرم می کنند و به طور کلی نیز ممکن است در رشد طبیعی آنها اختلال ایجاد شود. به همین دلیل مصرف میزان مناسبی از آهن در دوران بارداری ، از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن آهن برای گوارش و جذب مواد مغذی در مواد غذایی ، مورد نیاز بدن می باشد. علاوه بر این ، آهن به رسیدن اکسیژن کافی به بافت آسیب دیده ی بدن ، که مستعد ابتلا به عفونت های جدی و پیشرفت بیماری است ، کمک می کند.

کمک به حفظ آرامش عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی ، که به خلق و خوی بهتر و حفظ آرامش کمک می کنند ، به میزان آهن خون بستگی دارد. در واقع خلق و خوی شما برپایه ی تعادل در هورمون هایی مثل سروتونین و دوپامین عمل می کند که اگر اکسیژن کافی به مغز نرسد ، این هورمون ها نیز دچار مشکل خواهند شد.

جلوگیری از سندرم پای بی قرار فقر آهن یکی از عوامل اصلی بروز سندرم پای بی قرار می باشد که می تواند اختلالات خواب جدی را پدید آورد. آهن به انتقال اکسیژن به ماهیچه ها و در نتیجه کاهش گرفتگی عضلات کمک می کند.