قطعا باز کردن درب منزل و قدم گذاشتن به داخل خانه ای که مرتب و تمیز است بعد از یک روز کاری طولانی ، خستگی را از شما خواهد گرفت . اما جستجوی ما برای پاکی توسط انواع شوینده ها ، برای سلامتی خطراتی نظیر سرطان ، آسم و حساسیت های پوستی را بوجود می آورد . متاسفانه طبق گزارشات ، بی خطر بودن این شوینده ها برای سلامت انسان هنوز ثابت نشده و هنوز در این زمینه ابهام وجود دارد.

نکات کلیدی در تشخیص سمی بودن یا نبودن محصولات شوینده این موضوع که ما در بحث بهداشت فردی و محیطی خود ، از روش ها ی نادرستی استفاده می کنیم بر کسی پوشیده نیست. در زنانی که بیشتر در معرض شوینده ها قرار دارند ، احتمال تولد نوزاد با نقص های تولد بیشتر می باشد. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی ، تولید کنندگان این شوینده ها باید محصولات خود را از برخی از ترکیبات سازنده پاک کنند :

جرم گیر های قدرتمند ، که با نام ترکیبات چهارتایی آمونیوم نیز شناخته می شوند ، در بیش از 40 درصد از محصولات ضد باکتری تشخیص داده شده اند. این نوع از ترکیبات موجب ابتلا به بیماری هایی نظیر آسم ، در صورت استفاده با میزان پایین اما طولانی مدت ، می شوند. این ترکیبات البته در اسپری های ضد باکتری و حتی گاها در نرم کننده های لباس نیز وجود دارند.

بیش از نیمی از مایع های ظرفشویی هم حاوی سفید کننده هایی هستند که منجر به بروز آسم می شوند.

کلروفورم ، یکی از ترکیبات سرطانزا برای انسان ، ممکن است از طریق مواد شوینده و سفید کننده در فضا آزاد شود.

فرمالدئید ، یکی دیگر از مواد سرطانزای شناخته شده ، به عنوان نگه دارنده ی محصولات شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین فرمالدئید گاها در واکنش عطر موجود در شوینده ها و ازن موجود در هوا بوجود می آید .

بورات سدیم ، نیز به بسیاری از محصولات شوینده اضافه می شود. این ماده ممکن است موجب اختلالات هورمونی و مشکلات تنفسی شود.

مواد بهداشتی سمی که باید از مصرف آنها صرف نظر کنید بهتر است از مصرف محصولاتی که در این قسمت به شما معرفی می کنیم ، به دلیل خطرات احتمالی برای سلامتی ، اجتناب نمایید :

خوشبو کننده های هوا ، به جای این محصولات از فن استفاده کنید محصولات ضد باکتری . این محصولات ، خصوصا با وجود تریکلوزان ، مقاومت بدن در برابر داروهای ضد قارچ را تشدید می نمایند. به جای آن از ترکیب ساده ی نه قسمت آب و یک قسمت سرکه سفید استفاده کنید و مطمئن باشید تمام جرم ها از بین می روند. نرم کننده های لباس . این نوع از محصولات ممکن است بیماری آسم و انواع حساسیت ها را به وجود آورند . یک چهارم فنجان سرکه سیب را هنگام آبکشی به لباس ها اضافه کنید تا لباس ها نرم شوند و الکتریسیته های ساکن هم از بین بروند. لکه برهای لوازم آشپزخانه و دیگر انواع لکه بر : ترکیبات سمی این محصولات معمولا چشم ها پوست را می سوزاند. جوش شیرین را با سرکه سیب ترکیب کنید ، و برای از بین بردن لکه های سرسخت از این ترکیب استفاده نمایید. اجازه دهید محلول برای 15 دقیقه بماند تا کف کند ، بعد با آب گرم بشویید . هر محصولی که در ترکیب سازنده ی آن فرمالدئید وجود دارد . از جمله ی این محصولات می توان به برخی از پودر های ماشین لباس شویی اشاره کرد.