سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که شما در رژیم غذایی خود به مقدار کمی از آن نیاز دارید.همانند تمام مواد معدنی سلنیوم سمی است البته اگر آن را در قالب یک مکمل غذایی در دوز بالا مصرف کنید. اگر شما برای یک مدت طولانی مقدار کمی هم مصرف کنید می توانید علائم مسمومیت با سلنیوم را تجریه کنید.

سلنیوم یک ماده معدنی است که همراه با ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند یعنی از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. این هم برای تیروئید سالم و عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. میزان مصرف مجاز در رژیم غذایی برای بزرگسالان 19 سال و بالاتر 55 میکروگرم است. بطور کلی سلنیوم در غذاهای دریایی و گوشت قرمز یافت می شود.

مصرف مکمل های سلنیوم یک شیوه درمانی برای کمبود سلنیوم است و شواهد قطعی نشان از موثر بودن آن دارند.مکمل سلنیوم زمانیکه در رابطه با جایگزینی هورمون تیروئید استفاده می شود و برای افراد مبتلا به تیروئیدیت مفید است. شواهد از آن به عنوان یک روش برای جلوگیری از سرطان ، بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها یاد می کنند.

مسمومیت با سلنیوم در اثر مصرف بیش از حد آن رخ می دهد. که در روز برای بزرگسالان حدود 400 میکروگرم در رژیم غذایی توصیه می شود. البته مصرف قرص های مکمل سلنیوم بیش از 100 میکروگرم در روز می تواند منجر به مسمومیت شود. نشنانه اولیه مسمومیت با سلنیوم استشمام بوی سیر در تنفس فرد و وجود طعم فلز مانند در دهان است. از دیگر علائم این مسمومیت می توان به ریزش مو ، شکننده شدن ناخن ها ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، خستگی و جوش های پوستی اشاره کرد. مسمومیت با سلنیوم همچنین می تواند آسیب های عصبی ایجاد کند. اگر دچار هریک از علائم فوق شدید سریعا مصرف مکمل ها را قطع کنید و با پزشک خود مشورت نمایید.

مکمل های سلنیوم را نمی توان همراه برخی از داروا مصرف کرد. از جمله آنها می توان به رقیق کننده های خون و داروهای شیمی درمانی و آنهایی که کلسترول را پایین می آورند اشاره کرد.همچنین اگر باردار هستید و یا نوزاد خود را شیر می دهید، مکمل سلنیوم ممکن است برای شما مضر باشد.