شستن دست ها پس از رفتن به دستشویی می تواند از گسترش بیماری های مختلف نظیر شیگلا ، هپاتیت A ، سالمونلوز جلوگیری کند. شستن دست ها باعث از بین رفتن میکروب ها شده و از ابتلای فرد به بیماری های گوناگون جلوگیری می کند.

از دوران کودکی همه ی ما در رابطه با اهمیت شستن دست ها شنیده ایم با این حال بسیاری از افراد پس از ورود به بزرگسالی اهمیت آن را فراموش کرده اند. کسانیکه پس از استفاده از دستشویی دستان خود را نمی شویند در واقع به نوعی عادت اشتباه مبتلا هستند که باید سریعا درمان شود.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط انجمن میکروبیولوژی آمریکا تنها 66% مردان و 88% زنان در واقع دست خود را پس از استفاده از سرویس بهداشتی عمومی می شویند. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا شستن دست ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی ضروری است؟!

افرادی که پس از استفاده از دستشویی دستان خود را نمی شویند بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به سرماخوردگی و عفونت های دیگر می باشند. با توجه به مطالعات صورت گرفته شستن دست ها پس از استفاده از دستشویی می تواند میکروب هایی را که منجر به بروز بیماری های عفونی می شوند از دست ها پاک کند. فرد در هر زمانی با لمس بینی ، دهان و چشم ها در معرض ابتلا به بیماری عفونی قرار دارد.

علت شستن دست ها پس از استفاده از دستشویی چیست؟

ادرار در اصل استریل است.با این حال هنگامیکه در تماس با هوا قرار می گیرد ، باکتری ها مواد شیمیایی موجود در ادرار را به مواد شیمیایی نظیر آمونیاک تبدیل می کنند و هنگامی که دست در تماس با هر قطره ادرار یا مدفوع قرار می گیرد ، باکتری ها و میکروب های موجود به دست ما منتقل می شوند. غذا خوردن با دست های کثیف و نشسته باعث ورود این ها به بدن شده و بروز بیماری های گوناگون را در پی خواهد داشت.

بیماری های اسهالی همانند شیگلا ، هپاتیت A و سالمونلوز معمولا از کسی که دست های خود را پس از دستشویی نسشته است به دیگران منتقل می شود که این انتقال از طریق دست دادن ، لمس کردن و دست زدن به مواد غذایی صورت می گیرد. استفاده از صابون در شستن دست ها باعث از بین رفتن میکروب ها می شود پس با این روش ساده از خود و دیگران در مقابل بروز بیماری ها محافظت کنیم.

چگونه شستن دست ها بر دیگران اثر نخواهد داشت؟

دست های نشسته و بهداشت فردی ضعیف اغلبا در شیوع بیماری ها به وسیله غذا موثر خواهد بود. این امر می تواند به علت سهل انگاری کارمندان شاغل در صنایع غذایی رخ دهد. مردم بطور مستقیم یا غیر مستقیم با مواد غذایی یا بسته بندی مواد غذایی در ارتباط هستند که باید مطمئن شد که دست های خود را پس از استفاده از سرویس بهداشتی می شویند. شستن نادرست دست ها و یا عدم شستشوی آنها باعث انتقال میکروب از دست ها به مواد غذایی می گردد.

افراد شاغل در میوه فروشی ها و سوپرمارکت ها که با میوه ها و سبزیجات در تماس هستند می توانند باعث انتقال میکروب ها شوند البته در صورتی که بهداشت فردی را رعایت نکنند. پس مدیران باید اطمینان حال کنند که کارمندان آنها دست خود را پس از استفاده از دستشویی می شویند.علاوه بر این افرادی که در صنعت هتلداری مشغول هستند نظیر سرآشپز ، پیشخدمت و غیره می توانند در انتقال بیماری ها نقش داشته باشند. پس باید از شستشوی دست ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی توسط آنها مطمئن شد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها شستن دست ها را مناسب ترین راه برای جلوگیری از گسترش عفونت بشمار می آورد. در هر صنعتی که مشغول به کار هستید با شستن دست ها پس از استفاده از دستشویی از گسترش انتقال عفونت به افراد جلوگیری خواهید کرد و به این صورت از خود و دیگران محافظت کرده اید.