اسطوخودوس گیاهی است که برای درمان اضطراب ، بی خوابی ، افسردگی ، سردرد ، ریزش مو و اختلالات پوستی استفاده می شود. استنشاق اسطوخودوس آرام بخش و تسکین دهنده است. علاوه براین از این روغن برای مصارف موضعی و آروماتراپی استفاده می شود. اسطوخودوس در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. روغن اسطوخودوس مصرف خوراکی ندارد زیرا سمی است.

استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس در محصولاتی مانند شامپو ، لوسیون پوست و صابون ممکن است باعث بزرگ شدن بافت پستان در پسران گردد. در واقع بزرگ شدن سینه ها قبل از بلوغ یک بیماری نادر بشمار می آید. محققین در حال مطالعه بر روی تاثیرات روغن اسطوخودوس در بزرگ شدن سینه ها در مردان هستند که در این رابطه به نتایجی نیز دست یافته اند.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که روغن اسطوخودوس غدد درون ریز را مختل می کند بگونه ای که ممکن است با تولید و فعالیت هورمون تداخل داشته باشد. مشاهدات نشان می دهد که روغن اسطوخودوس اثرات آندروژن - هورمونی که ویژگی های مردانه را کنترل می کند و از اقدامات استروژن هورمون زنانه مربوط به رشد سینه ها تقلید می کند - را مهار می کند.

در کنار عوارض جسمی که ممکن است در مردان بروز پیدا کند از جمله بزرگ شدن سینه ها می توان گفت که مشکلات روانی و عاطفی نیز ممکن است رخ دهد زیرا فرد در صورت بزرگی سینه ها وضعیت خود را بگونه ای شرم آور تلقی می کند که این امر می تواند برای او استرس زا باشد. همچنین پنهان کردن این وضعیت می تواند برای فرد آزاردهنده بود و با احساس نارضایتی همراه باشد.

چند ماه پس از قطع مصرف روغن اسطوخودوس بزرگی سینه ها فروکش خواهد کرد.محققان هیچگونه اثرات طولانی مدت در سطح هورمون ها بدنبال قطع استفاده از روغن اسطوخودوس پیش بینی نکرده اند.

شوواهد بسیاری کمی وجود دارد که نشان می دهد که احتمالا استفاده از این روغن به ناباروری در مردان منجر شود و یا سطح باروری را در آنها پایین بیاورد. البته این امر هنوز بگونه ای کامل ثابت نشده است.