امروزه داروهای مورد استفاده در علم روانپزشکی بیشتر از هر نوع داروی دیگری در کشورهایی همچون امریکا تجویز می شوند. شواهد فراوانی نشان دهنده ی عدم تاثیرگذاری این داروها در بهبود افراد بدست آمده ، اما در واقع در بسیاری موارد اثر سوء نیز خواهند داشت . در این مقاله برخی از خطرات مصرف این دسته از داروها را بیان می کنیم .

داروهای روانپزشکی داروهای روانپزشکی روی رفتار ، خلق و خو و قدرت درک شما ، از طریق ایجاد تغییر در عملکرد مغز ، تاثیر می گذارند. این داروها به وسیله ی جریان خون وارد مغز شده و سیستم اعصاب مرکزی را هدف قرار می دهند و معمولا پزشکان آنها را برای مواردی همچون اضطراب ، افسردگی ، اختلال دو قطبی ، اختلال کمبود توجه و جنون تجویز می کنند.

خصوصا داروهای ضد افسردگی برای افزایش میزان هورمون سروتونین در مغز تجویز می شوند که معمولا عدم تعادل شیمیایی در بدن را به همراه خواهند داشت . بسیاری از بیماران باور دارند که دچار این عدم تعادل شیمیایی شده اند و به همین دلیل هم به مصرف دارو نیاز دارند . اما این تئوری پشتیبانی کننده از مصرف داروهای افزایش دهنده ی سروتونین همیشه با شکست مواجه شده است.

علاوه بر این ، داروهای روانشناسی عوارض جانبی بسیار خطرناکی مثل دیابت ، بیماری های قلبی ، سقط جنین ، افزایش وزن و افکار خودکشی ، خصوصا برای کودکان و نوجوانان ، به همراه دارند .

مهمترین عوارض جانبی در زمینه ی مصرف این داروها ، افزایش خطر بروز افکار خودکشی و ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد. در واقع داروهای ضد افسردگی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را دو و یا سه برابر می کنند.

دیابت دیابت

طی سال های اخیر افزایش نگران کننده ی بیماری دیابت در افرادی که از داروهای روانشناسی استفاده می کنند ، بدون هیچگونه سابقه در این بیماری ، دیده شده است . در این افراد بیماری دیابت حدود سه تا شش ماه بعد از مصرف داروها تشخیص داده شده است . احتمال پیشرفت دیابت هم در افرادی که داروهای روانشناسی مصرف می کنند ده برابر بیشتر از افرادی است که از این داروها استفاده نمی کنند.

بیماری های قلبی تحقیقات نشان می دهند استفاده از داروهای روانشناسی با مرگ ناگهانی قلبی ارتباط دارد . این موضوع ممکن است به دلیل میزان بالای مصرف و البته میزان سموم موجود در دارو بوجود آید . هنگام مصرف داروهای روانشناسی خطر مرگ قلبی ، دقیقا مثل خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، افزایش می یابد. علاوه بر این داروهای روانشناسی مشکلات قلبی که جدیت کمتری دارند را پدید می آورند . از جمله ی این مشکلات می توان به تپش قلب نامنظم و فشار خون بالا اشاره کرد . در موارد تحقیق هیچگونه سابقه ی بیماری قلبی ، قبل از مصرف داروهای روانشناسی ، وجود نداشته است .

بارداری

محققان دریافته اند خطر سقط جنین در ماه های اول بارداری در بانوان باردار که دچار افسردگی و اضطراب هستند و از داروهای روانشناسی استفاده می کنند افزایش می یابد.

اضافه وزن

اگر اضافه وزن دارید و یا به چاقی مبتلا هستید ، خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و امراض قلبی در شما افزایش می یابد. جالب است بدانید که اضافه وزن هم با مصرف داروهای روانشناسی ارتباط دارد و به طور کلی در افرادی هم که سابقه ی استفاده از این داروها را دارند احتمال افزایش وزن بالا می رود.