فواید ویتامین E یا توکوفرول شامل کاهش خطر آب مروارید ، سرطان ، قلب و بیماری های قلبی و عروقی است و همچنین در بهبود سوخت و ساز بدن ، بهبود سیستم ایمنی و افزایش استقامت و نشاط نقش دارد. ویتامین E بخاطر برخی خواص آن نظیر چربی محلول و خاصیت آنتی اکسیدانی شناخته شده است. بسیاری از مردان ادعا می کنند که مصرف منظم ویتامین E شور و نشاط جنسی آن را افزایش می دهد.

این یک ویتامین ضروری برای بدن است. که ازمیان 8 توکوفرول نوع آلفا توکوفرول آن بیشتر در دسترس بوده و جذب آن توسط بدن بیشتر صورت می گیرد. در مکمل ها هردو بصورت طبیعی و مصنوعی در دسترس هستند.

فواید سلامتی ویتامین E

سرطان و بیماری های قلبی و عروقی

این ویتامین محلول در چربی است که این بدان معناست که باعث ثبات در غشای سلولی می گردد. خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E از سلول های ما در مقابل اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد مواد زائد حاصل از فرآیند متابولیک بدن ما هستند که این ها برای بدن ما مضر بوده و شانس بدن را در ابتلا به بیماری های مزمن نظیر سرطان و بیماری های قلبی و عروقی افزایش می دهند.

ویتامین E توانایی محدود کردن تولید این رادیکال ها را دارد پس در نتیجه در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن نقش اساسی ایفا می کند.

بهبود متابولیسم و سیستم ایمنی بدن

ویتامین E نقش حیاتی در بهبود سیستم ایمنی بدن ایفا می کند که در ترمیم DNA و همچنین بهبود فرآیندهای متابولیکی بدن کمک می کند.

مصرف این ویتامین از توسعه نیتروسامین در بدن جلوگیری می کند. نیتروسامین ها سرطان زا هستند که در معده و از نیترات موجود در رژیم غذایی ما شکل می گیرند. این امر به بهبود روند سوخت و ساز بدن کمک می کند. ویتامین E همچنین از برخی بافت های حساس بدن ما نظیر پوست ، کبد ، چشم ، سینه و بیضه ها محافظت می کند.

بیماری های قلبی

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کرده یا آنها را به تاخیر می اندازد. انسداد در عروق کرونر می تواند گاهی اوقات با حملات قلبی همراه باشد و این انسداد در عروق توسط تغییرات اکسیداتیو در کلسترول LDL خون رخ می دهند. ویتامین E جزء حیاتی از آنتی اکسیدان ها است که اکسیداسیون کلسترول LDL را محدود نموده و در نتیجه از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

یکی از دلایل عمده برای حملات قلبی لخته شدن خون است. تحقیقات نشان می دهد که این نوع از ویتامین در از بین بردن لخته شدن خون کمک کرده و مانع بروز حملات قلبی می گردد. همچنین افراد با مصرف بالای ویتامین E کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند.

آب مروارید

این وضعیت در نتیجه رشد غیرطبیعی در عدسی چشم رخ می دهد. از جمله علائم آن تاری دید و خطر ناتوانی در بینایی در میان افراد مسن است. افراد با مصرف بالای ویتامین E بینایی واضح تری در مقایسه با کسانیکه که از میزان کمتر این ویتامین بهره مند می شوند ، دارند. در نتیجه این نوع از ویتامین رشد آب مروارید را به تاخیر می اندازد یا کلا از بین می برد.