تغذیه با شیر مادر نه تنها یک عمل طبیعی و زیبا بین مادر و کودک است بلکه مزایای بسیاری برای هردو دارد. از جمله یک ترکیب ایده آل تغذیه برای کودک شما است ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، افزایش توانایی شناختی ، سوخت و ساز متعادل بدن و برای مادر نیز مزایایی نظیر کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را دارد.

فواید شیر مادر برای نوزاد

بهبود سیستم ایمنی بدن

به خوبی شناخته شده است که جریان مواد مغذی مفید از شیر مادر که از آنتی بادی های مهم بدن مادر تشکیل شده است به کودک می رسد. زمانی که شما نوزاد هستید ، بسیار مستعد ابتلا به بیماری خواهید بود که اغلبا با عوارضی همراه خواهد بود. تغذیه با شیر مادر اولین عامل دفاعی در برابر بیماری و مرگ و میر نوزادان است. در واقع کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند خطر ابتلا به آسم ، بیماری های تنفسی ، اختلالات معده و آلرژی در آنها کاهش می یابد بطوریکه اثرات تغذیه با شیر مادر می تواند تا بزرگسالی فرد نیز بطول انجامد.

جلوگیری از بیماری های مزمن

برخی ادعای جالب در رابطه با ابتلا به آسم و چاقی در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند مطرح شده است. تحقیقات بر روی این مسئله همچنان ادامه دارد و هنوز این مسئله ثابت نشده است.

اطمینان از رشد مناسب مواد مغذی و مواد معدنی موجود در شیر مادر برای فرزند شما مناسب است. مقدار زیادی از ویتامین ها ، آنتی بادی ، پروتئین و چربی که در شیر مادر موجود است باعث می شود که کودک شما این مواد مغذی را دریافت کند. مواد غذایی که مادران مصرف می کنند نیز دارای اثر بر روی کیفیت شیر است. به همین علت است که مادران اکثرا به مصرف مواد غذایی سالم تشویق می شوند.

افزایش توانایی های شناختی

مطالعات صورت گرفته بر روی تغذیه با شیر مادر نشان می دهد که کودکان از توانایی شناختی بالاتری برخوردار خواهند بود. این یکی دیگر از موارد بحث برانگیز است اما قطعا هیچ گونه آسیبی به شناخت و رشد ذهنی کودک وارد نمی شود.

کاهش خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزادان

کاهش 50% در وقوع این سندروم توسط مادرانی که کودک را از شیر خود تغذیه می کنند گزارش شده است. سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یک بیماری غم انگیز که هرساله بیش از 2500 کودک را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فواید شیردهی برای مادر

کاهش وزن ناشی از بارداری

زمانی که شما نوزاد خود را شیر می دهید در واقع آنها مواد مغذی موجود در بدن شما را می مکند و مقدار زیادی از آن در غالب چربی و پروتئین مصرف می شود. شما از طریق تغذیه با شیر مادر مقدار کمی کالری می سوزانید اما گفته می شود که میزان سوخت و ساز بدن شما افزایش می یابد. این امر یک تلاش بی وقفه برای مادران جهت کاهش وزن در چند ماهه اول شیردهی است. کاهش خونریزی رحمی

یکی از هورمون هایی که زمان شیردهی آزاد می گردد اکسی توسین است که به محافظت از رحم کمک می کند. خونریزی بیش از حد رحمی اغلبا می تواند به عوارض پس از زایمان منجر شود و حتی شانس فرد را در ابتلا به سرطان رحم یا تخمدان افزایش دهد. تغذیه با شیر مادر می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان پستان

وقوع سرطان پستان بطور مستقیم رابطه ای منفی با شیردهی دارد. بطور کلی زمانی که شما فرزند خود را شیر می دهید در واقع او شانس ابتلای شما به سرطان پستان را کاهش می دهد. این امر توسط مطالعات بسیاری که صورت گرفته ثابت شده است.

افزایش سلامتی احساسی

افسردگی پس از زایمان می تواند یک بیماری خطرناک باشد که بسیاری از مادران به مبارزه با آن می پردازند. اما حفظ این ارتباط فیزیکی و تغذیه نوزاد می تواند مانع گسترش آن شود. در زنانی که فرزندان خود را شیر می دهند افسردگی پس از زایمان کمتر مشاهده می شود همچنین سطوح پایین تری از اضطراب و کیفیت بالای سلامت عاطفی را می توان در آنها مشاهده کرد.

استخوان های قوی تر

یکی از مزایای بارداری و شیردهی این است که بدن توانایی خود را به جذب کلسیم افزایش می دهد. دستیابی به این ماده معدنی مهم اثرات طولانی مدتی بر روی بدن خانوم ها خواهد داشت. در واقع زنانی که فرزندان خود را شیر می دهند کمتر از دیگر مادران به پوکی استخوان مبتلا می شوند.