طراحی یک رژیم غذایی سالم نیازمند تحقیق و پرسش های متعدد است . به همین روال ، داشتن برنامه ی مراقبت از پوست در برابر آفتاب هم باید بخشی از این تحقیقات قرار بگیرد .

همیشه شنیده ایم که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد و ما همواره باید از پوست خود در برابر این بیماری محافظت نماییم . اما در برخی از کرم های ضد آفتاب مواد مضر و اخلالگر در هورمون ها وجود دارد که گاهی بهتر است نور آفتاب و تمام مضرات آن را به استفاده از این کرم ها ترجیح دهیم .

اما خوشبختانه ترکیبات طبیعی و غیر سمی ،مثل زینک اکسید که از پوست ما در برابر آسیب های نور آفتاب محافظت می کند ، نیز وجود دارند . اما یک سوال همیشه در ذهن ما باقی می ماند : آیا محافظت از پوست در برابر آفتاب ، چه با مواد طبیعی و چه غیر طبیعی ، ما را از دریافت ویتامین D کافی محروم می سازد ؟

نقش ویتامین D در بدن بهتر است برای روشن شدن میزان اهمیت ویتامین D به وظایف آن در بدن بپردازیم :

جذب کلسیم در روده را افزایش می دهد . نقشی مهم و اساسی در سلامت سیستم ایمنی ایفا می نماید . در واقع کمبود ویتامین D می تواند موجب بروز سرطان ، بیماری های قلبی ، آرتروز و دیابت نوع 1 شود . در سلامت سیستم گوارش نقش دارد . به حفظ آرامش و اعصابی راحت کمک می کند .

تحقیقات نشان می دهند کمبود ویتامین D در بدن عفونت های پی در پی مجاری تنفسی را در پی خواهد داشت . بنابراین افراد با کمترین میزان ویتامین D در بدن خود بیشتر به سرما خوردگی و آنفولانزا مبتلا می شوند .

چقدر آفتاب برای دریافت ویتامین D نیاز است ؟ همانطور که می دانید ، بدن انسان از نور آفتاب برای تولید ویتامین D استفاده می کند .اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به این پروسه بپردازیم ، پوست شما زیر نور آفتاب ویتامین D2 را دفع کرده و سپس در یک پروسه ی 24 تا 48 ساعته D2 به بدن ، به فرم ویتامین D3 ، تبدیل و باز می گردد . بر اساس تحقیقات ، بدن انسان تنها به نصف زمانی که پوست در آفتاب به صورتی تغییر رنگ می دهد ، برای تولید این ویتامین نیاز دارد. پس اگر پوست شما سریع به آفتاب واکنش نشان می دهد ، برای تولید ویتامین D به زمان کمتری نیاز دارد .

هرچقدر بیشتر در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرید ، بدن شما ویتامین D بیشتری تولید می کند . البته عواملی مثل فاصله ی شما از خط استوا و ساعات مختلف روز در تولید این ویتامین دخیل هستند .

و بله . اگر از محصولات مراقبت از پوست در برابر اشعه ی UV استفاده کنید ، میزان تولید ویتامین D کاهش خواهد یافت . تحقیقات نشان می دهند استفاده از لباس ها و لوسیون های محافظ ، در کاهش تولید این ویتامین تا 99 درصد موثرند.

اما آیا استفاده از چنین محصولاتی برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات پوستی ، فقر ویتامین D گسترده را توجیه می کند ؟

ویتامین D مثل ویتامین E ، یک ویتامین محلول در چربی است . یعنی بدن برای جذب آن به چربی نیاز دارد و چربی روی سطح پوست هم نقش منبع چربی برای جذب ویتامین D را ایفا می نماید . وقتی ما این چربی را با شست و شوی پوست از بین می بریم ، در واقع پروسه ی تولید ویتامین D3 ، همانطور که پیشتر گفتیم 24 تا 48 ساعت طول می کشد ، را دچار اختلال می کنیم .

این مشکل همچنین با شست و شوی پوست با صابون ها و شوینده های قوی تشدید می گردد . این محصولات همچنین به توان محافظتی پوست آسیب می زنند . به همین دلیل بهتری است از محصولات طبیعی که pH طبیعی پوست را حفظ می کنند استفاده نمایید . هر چند همین محصولات طبیعی هم بخشی از چربی پوست را از بین می برند و به همین ترتیب تولید ویتامین D را تحت تاثیر قرار می دهند .

پس علاوه بر کرم ها و محصولات ضد آفتاب ، عادت دوش گرفتن روزانه نیز می تواند دلیلی برای فقر ویتامین D باشد .

آیا می توان از طریق مواد غذایی ویتامین D کافی دریافت کرد ؟ بسیاری معتقدند برخی از مواد غذایی خاص مثل قارچ ، ویتامین D مورد نیاز بدن ما را تامین می نمایند . خصوصا قارچ هایی در پروسه ی رشد خود در معرض نور آفتاب قرار گرفته اند . هنگام خرید قارچ به این نکته توجه کنید ، زیرا بیشتر قارچ ها پرورشی هستند و نور کافی نمی بینند .

دیگر منابع ویتامین D شامل ماهی های چرب ، گوشت قرمز و جگر می شوند . اما برای برخی از ما ، تامین ویتامین D از طریق مواد غذایی مقدور نیست و به همین دلیل هم نور آفتاب اولویت دارد .

همواره این نکته را بخاطر داشته باشید که سرطان پوست و فقر ویتامین D هر دو قابل پیشگیری هستند . شاید شما به طور ژنتیکی به یکی از این دو مشکل واکنش شدید تری نشان دهید و یا مستعد ابتلا به یکی از آنها باشید . شاید بدن شما با سرعت زیادی ویتامین D تولید کند اما پوستتان به راحتی در برابر آفتاب آسیب ببیند .

راهکار پیشنهادی ما به شما این است که یک آزمایش ویتامین D خون انجام دهید . اگر این ویتامین در سطح قابل قبولی باشد ، مشکلی نخواهید داشت ، اما اگر با کمبود ویتامین D مواجه هستید ، بهتر است در برنامه و روش زندگی خود تغییر ایجاد نمایید .