بیماری هاشیموتو به علت عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن انسان است که شروع به حمله به غده تیروئید می کند. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با بیماری ، علائم آن و گزینه های درمانی در دسترس در اختیار شما قرار می دهیم.

همانطور که اشاره کردیم این یک وضعیت پزشکی است که با توجه به عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن انسان رخ می دهد و برروی غده تیروئید تاثیر می گذارد. غده تیروئید آسیب دیده به مرور کمتر فعال می شود و قادر به تولید مقدار لازم از هورمون ها و مواد شیمیایی که باعث عدم تعادل شیمیایی در بدن می شوند نیست. این وضعیت منجر به التهاب غده تیروئید شده ، که آن هم به عنوان لنفوسیتی مزمن تیروئیدیت شناخته شده است.

کم کاری تیروئید ( بعنوان یک غده فعال شناخته شده است. ) مرحله بعد از این بیماری است. اگر درمان مناسب را در زمان مناسب پیدا نشود ، ممکن است غده تیروئید متورم شود ( بیماری ناشناخته گواتر ) و همچنین می تواند مشکلات مربوط به حافظه را در فرد القا کند.

علت اصلی اینکه چرا سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به غده تیروئید می کند هنوز ناشناخته است.برخی از ویژگی های این عمل ناشناخته است. برخی این حرکت غیرقابل توضیح از سیستم ایمنی بدن را مرتبط به یک نقص ژنتیکی می دانند و برخی تصور می کنند که ممکن است یک بیماری ناشی از دخالت بعضی باکتری ها و ویروس ها باشد. در رابطه با این موضوع پزشکان و متخصص هنوز به یک نظر واحد نرسیده اند.

علائم و نشانه های بیماری هاشیموتو

بیماری هاشیموتو یک بیماری مزمن است و توسط علائمی که قابل تشخیص هستند وضعیت منجر به کم کاری تیروئید را پیش می آورد. آسیب به غده تیروئید پس از چند سال سبب کاهش سطح تیروئید هورمون های ترشح شده در خون ( کمبود هورمون ) می شود. بنابراین علامت کم کاری تیروئید تنها عامل مورد اعتماد برای تایید ابتلا به این بیماری است.

همانطور که کمبود هورمون در خون افزایش می یابد ، نشانه های هیپوتیروئیدی نیز نمایان می گردد. این امر باعث بروز مشکلات فراوان می شود ، از جمله عدم تعادل شیمیایی ، خستگی ، افسردگی و مشکلات مربوط به عضلات از جمله درد ، سفتی ناگهانی و همچنین حساسیت به لمس در عضلات و ضعف عضلات در اندام های مختلف از بدن و همچنین افراد درد و تروم مفاصل را نیز تجربه می کنند. رنگ پریده و خشک پوست ، تغییر در صدا ( خس خس صدا ) ، صورت متورم ، افزایش ناگهانی در سطح کلسترول ، یبوست ، ضعف سیستم ایمنی بدن ، مشکلات در رابطه با چرخه قاعدگی در میان بانوان ، خونریزی بیش از حد نیز از جمله علائم تجربه شده توسط افراد مبتلا به این بیماری بوده اند.

تشخیص و درمان

اگر شما تجربه هریک از علائم بالا را دارید ( مانند خستگی ، گرفتگی صدا ، صورت متورم ، خشکی پوست ، و یا نشانه های هیپوتیروئیدی ) باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و بطور منظم می توانید چک آپ داشته باشید تا از شرایط سلامتی خود مطمئن شوید.

پزشک ممکن است برای شما آزمایش خون ( آزمایش هورمونی و آزمایش آنتی بیوتیک ) برای پیدا کردن هورمون و سطح آنتی بیوتیک در خون و انواع آنتی بیوتیک موجود در خون را تجویز کند که انجام دهید.

درمان این بیماری شامل استفاده از داروهایی می شود که هورمون درمانی بشمار می آید.بخاطر اینکه این اختلال در طول مدت زمان رخ می دهد پس درمان آن هم اندکی سخت خواهد بود اگر بطور مستقیم با غده تیروئید درگیر باشد.هورمون درمانی شامل استفاده از هورمون های مصنوعی تیروئید است. همراه با دارو دکتر نیز ممکن است برخی درمان های طبیعی را تجویز کند.