علم امروزه ثابت کرده زنان مغز پیچیده تری نسبت به مردها دارند و به همین دلیل هم نیازمند خواب بیشتری در طول شبانه روز هستند . بر اساس نظریه ی محققان ، در خانم ها کمبود خواب موجب پریشانی های روحی شدیدی می گردد و احساس افسردگی و عصبانیت را در آنها به شدت تقویت می نماید . همین میزان خواب شبانه در مردان اما نتایج مشابه را در پی نخواهد داشت .

یکی از فواید اصلی خواب شبانه این است که به مغز اجازه استراحت و بازسازی می دهد . در واقع وقتی خواب هستید ، قسمتی از مغز که مسئولیت زبان ، حافظه و تفکر را به عهده دارد ، از وظایف خود رها شده و به بازسازی می پردازد .

هرچه در طول روز از مغز خود بیشتر استفاده کنید ، این اندام حیاتی به زمان بیشتری برای استراحت نیاز پیدا می کند و در نتیجه به خواب بیشتری احتیاج دارید . همانطور که می دانید خانم ها قادر به انجام چند کار به طور همزمان هستند و مغز آنها انعطاف پذیری بیشتری نیز دارد . به همین دلیل هم نسبت به مردها ، از مغز خود بیشتر استفاده می کنند و نیازمند خواب بیشتری نیز هستند .

مردی که کار پیچیده ای دارد و باید در طول روز بیشتر به تفکر و تصمیم گیری بپردازد نیز به خواب بیشتری از هم نوعان خود نیاز پیدا می کند . اما این نیاز هنوز هم در حد نیاز زنان به خواب نیست .

به طور کلی ساختار مغز زنان با مردان تفاوت دارد و این تفاوت را می توان در میزان سطح پیچیدگی آنها دانست . اگر بخواهیم میانگین را در نظر بگیریم ، میزان خواب یک زن باید بیست دقیقه بیشتر از میزان خواب یک مرد در شرایط یکسان باشد .

هشت ساعت خواب در طول شبانه روز برای زنان کافی نیست همیشه به ما توصیه می شود حداقل هفت ساعت در شبانه روز بخوابیم و میزان هشت ساعت به طور کلی کافی به نظر می رسد . اما بر اساس این توضیحات ، میزان خواب مورد نیاز یک زن قطعا بیش تر از هشت ساعت می باشد . اما چطور کیفیت خواب خود را افزایش دهیم راهکارهایی زیادی برای خواب بهتر وجود دارند ، اما همه ی آنها به طور یکسان روی افراد مختلف تاثیر گذار نخواهند بود . با این وجود به بررسی برخی از بهترین راه کارها می پردازیم :

تنظیم ساعت خواب برای خود یک ساعت مشخص برای خوابیدن در نظر بگیرید . در این صورت مغز شما می داند چه وقت زمان استراحت و چه وقت زمان کار است و کیفیت خواب بیشتری خواهید داشت .

عدم مصرف مواد غذایی افزایش دهنده هوشیاری برخی از مواد غذایی گردش خون و در نتیجه هوشیاری شما را افزایش می دهند و نباید قبل از خواب آنها را مصرف کنید . موادی مثل کافئین موجود در چای و قهوه ، شکلات و شکر در این دسته قرار می گیرند . این مواد حتی ممکن است موجب بی خوابی شوند .

مدیتیشن

مغز خانم ها بی وقفه کار می کند و به همین دلیل سخت به خواب می روند . مدیتیش به آرامش عمقی و طولانی مدت مغز کمک می کند و به همین دلیل هم موجب خوابی با کیفیت تر می گردد .

یوگا

حرکات یوگا بدن را برای یک استراحت کامل آماده می کنند . به همین دلیل هم پزشکان به افراد مبتلا به بیخوابی همیشه یوگا را توصیه می نمایند .

ملاتونین متخصصان در مورد تاثیر ملاتونین بر خواب بهتر اتفاق نظر دارند . مصرف ملاتونین ، با مشاوره ی پزشک ، قبل از خواب ، به بهبود کیفیت خواب کمک می کند .