ذات الریه معمولا توسط باکتری ها ، قارچ ها ، انگل ها و ویروس ها ایجاد می گردد و به التهاب ریه منجر می گردد.شدت این بیماری بنوعی می تواند تهدیدی برای زندگی فرد بشمار آید. از این رو واکسن روشی برای پیشگیری از ذات الریه بزرگسالان و کودکان است. در این مقاله به برخی از عوارض جانبی ذات الریه خواهیم پرداخت.

ذات الریه در واقع نوع شدت یافته آنفلونزا است. زمانی که میکروب ها وارد ریه می شوند سیستم ایمنی بدن نمی تواند از این امر جلوگیری نماید. سپس این موجودات در کیسه های هوایی کوچک بنام آلوئول چندین برابر می شوند. علاوه بر این زمانیکه سلول های سفید خون تصمیم به حمله به این عفونت می گیرند ، چرک و مایع در این کیسه ها پر می شود. شایع ترین علت ذات الریه باکتریایی استرپتوکوک سینه پهلو است.

از جمله علائم این بیماری می توان به تب و لرز ، درد در قفسه سینه ، تنفس کم عمق و سرفه بیش از حد اشاره کرد که فرد را در این صورت در معرض خطر قرار می دهد. کسانیکه بالای 65 سال سن دارند و کودکان زیر 2 سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهند گرفت. امروزه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری دو نوع واکسن در دسترس است که عبارتند از واکسن کونژوگه پنوموک و واکسن پلی ساکاریدی پنوموکوک.

عوارض جانبی در محل تزریق

ـ قرمزی ـ درد ـ تورم ـ توده سخت ـ حساس شدن نسبت به درد

عوارض جانبی جزئی

ـ خواب آلودگی ـ تب خفیف ـ خستگی ـ از دست دادن اشتها ـ تحریک پذیری عوارض جانبی عمده

ـ غدد متورم ـ بثورات پوستی و خارش ـ جوش و التهابات پوستی ـ تورم در دهان و گلو ـ درد مفاصل و درد عضلانی شدید ـ خس خس سینه یا مشکل در تنفس ـ تغییرات رفتاری ـ تشنج ـ تپش قلب ـ رنگ پریدگی ـ ضعف و سردرد ـ کاهش یا افزایش دمای بدن

در موارد بسیار نادر تزریق واکسن با عوارض جانبی نظیر آنافلاکسی ( آلرژی ) همراه بوده است که این عوارض جانبی معمولا خود به خود فروکش می کنند. همچنین در برخی از افراد امکان مشاهده چنین عوارضی است و در برخی دیگر ممکن است هیچ یک از این عوارض بروز پیدا نکنند. با این حال اگر عوارض جانبی پس از یک هفته فروکش نکرد باید به پزشک مراجعه کنید.