با یک رژیم غذایی مناسب و ترکیبی از مکمل‌ها در اکثر موارد می‌توان FCC را بخوبی تحت کنترل در آورد و تا حدی نیز درمان نمود.

الف) رژیم غذایی

رژیم غذایی بایستی عمدتاَ به طرف گیاه‌خواری سوق داده شود و مصرف مواد حاوی متیل‌گزانتین‌ها بسیار کاهش یابد. مصرف مایعات به میزان کافی نیز بایستی مدنظر باشد.

ب) مکمل‌ها

بر حسب مورد می‌توان یک یا چند تا از مکمل‌های زیر را بکار برد.

    • ویتامین ب کمپلکس 5 تا 10 برابر مقدار مورد نیاز روزانه توصیه شده است ( تسهیل و تسریع در متابولیسم کبدی استروژن)
    • فاکتورهای لیپوتروفیک باعث تسهیل متابولیسم کبدی استروژن می‌شوند. برای این منظور 500-1000mg/day کولین و به همین میزان متیونین رژیم مناسبی است.
    • ویتامین B6 25 تا 50 میلی‌گرم 3 با در روز
    • ویتامین c 250 تا 500 میلی‌گرم 3 بار در روز
    • ویتامین E ( آلفاتوکوفرول) 400 تا 800 واحد در روز
    • بتاکاروتن 50000 تا 300000 واحد در روز
    • یُد (molecular iodine) 70 تا 90 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز
    • روغن بذر کتان یا بَزرَک ( flaxseed oil) یک قاشق چایخوری در روز
    • لاکتوباسیل به میزان 1 تا 2 بیلیون ارگانیسم در روز

فیبروآدنوم شایعترین نئوپلازی خوش خیم پستان بوده و در حدود 10% زنان به آن مبتلا می‌باشند. سن شایع آن دهه سوم زندگی بوده و با افزایش سن شیوع آن کاهش یافته و بعد از یائسگی کلسیفیه می‌شود ( در این حالت شکل تیپیک آن در ماموگرافی به صورت یک یا چند توده کلسیفیه متراکم و سخت شبیه ذرت بوداده دیده می‌شود). فیبروآدنوم در 10 تا 20% موارد متعدد و به کرات دوطرفه و اکثراَ بدون علامت بوده و معمولاَ به طور اتفاقی در معاینه ( توسط خود شخص یا پزشک) به صورت یک یا چند توده سفت، با محدوده مشخص ( تا cm15) و صاف ( گاهی لوبوله) و متحرک و بدون حساسیت کشف می‌شود. اما گاهی ممکن است حساسیت‌های دوره‌ای نیز داشته باشد.

تشخیص فیبروآدنوم بالینیاست اما برای تایید تشخیص و رد سرطان بایستی FNA بعمل آید که با یک لایه تک سلولی از سلولهای اپی تلیال داکتال خوش خیم همراه با استرومای متراکم و هسته‌های طویل محدود مشخص می‌شود. در موارد ذیل بایستی بیوپسی ( اکسیزیونال یا CNB) مدنظر قرار گیرد: (1) توده دردناک، (2) افزایش اندازه توده، (3) تشویش و نگرانی بیمار و (4) نتیجه FNA نامشخص

تدابیر درمانی: از آنجائیکه فیبروآدنوم یک تومور خوش خیم است و ماهیت پیش سرطانی ( Premalignant) ندارد لذا می‌توان برحسب مورد بیمار را یا تحت نظر قرار داد ( معاینه ماهانه پستان توسط خود شخص و هر سال توسط پزشک، سونوگرافی سالانه و ماموگرافی غربالگری) و یا اینکه با جراحی ( معمولاَ سرپایی) اقدام به برداشتن تومور نمود.