نقش طب مکمل در درمان موادر نسبتاَ پیشرفته سرطان پستان به خوبی روشن و آشکار شده است و از آن به عنوان یک درمان کمکی در سرطان پستان ( همراه با جراحی، شیمیوتراپی و رادیو تراپی) استفاده می‌شود.

I) رژیم غذایی

  • افزایش فیبر غذایی در پیشگیری از سرطان پستان تا حدود زیادی کمک کننده است.
  • فیتواستروژنها با داشتن اثرات شبه تاموکسیفنی در کنترل موارد سیستمیک و نیز جلوگیری از عود سرطان پستان تا حدود زیادی موثر هستند. در این رابطه گیاهان خوردنی ( خصوصا سویا، باقلا، کرفس، جعفری، رازیانه) و سیب منابع غنی و بسیار خوبی برای فیتواستروژنها هستند
  • روغن ماهی ( Fish oil) بدلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده چند ظرفیتی (PUFA) با تعدیل سیستم ایمنی ( و اثرات ضد سرطانی) در جلوگیری از سرطان پستان و تا حدی کنترل سرطان موثر گزارش شده است. دوزاژ توصیه شده آن 5 تا 15 گرم در روز است.
  • کوآنزیم Q10 یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدانهای طبیعی است که در اکثر بافتها و بوفور در قلب، معده و لثه وجود دارد و اثرات ضد سرطانی بسیار بالایی دارد و در صورتیکه منع خاصی وجود نداشته باشد و شرایط بیمار مناسب باشد مصرف مقادیر کافی سیرابی شیردان و دل بی فایده نخواهد بود .
  • بطور کلی توصیه می‌شود در اکثر سرطانها مصرف ترکیبات لبنی محدود شود.

II) گیاهان دارویی

در یمان گیاهان دارویی شناخته شده، دارواش (viscum album یا mistletoe) موثرترین داروی ضدسرطان پستان است و مصرف آن همراه با درمانهای کلاسیک در بهبود سرطان ( حتی متاستازهای دور دست) اثرات بسیار چشمگیری داشته است. دوزاژ توصیه شده آن 2 تا 6 گرم 3 بار در روز از برگ خشک‌شده یا 100 تا 250 میلی‌گرم 3 بار در روز از عصاره آبی خشک شده آن است.

اثرات توکسیک دارواش کره‌ای کمتر از دارواش اروپایی است.

III) مکمل‌ها

کوآنزیم Q10 ( COQ10) یا ublquinone یک کوفاکتور در زنجیره نقل و انتقال الکترون ( تولید ATP) بوده و در درمان برخی از سرطانها( خصوصاَ پستان)، نارسای احتقانی قلب ( CHF)، کاردیومیوپاتی، زخم معده، دیستروفی عضلانی و آنژین قبلی به خوبی و با اثرات مطلوب استفاده شده است. دوزاژ بکار برده شده آن برای سرطان پستان 90 تا 390 میلی‌گرم در روز است.

IV) حمایت و تقویت روحی روانی

ترس از سرطان تاثیر بسیار منفی در بهبود و معالجه بیماری دارد و فرهنگ و آموزش‌های غلط القاءشده به جامعه در آن نقش اصلی را ایفاء می‌کند. متأسفانه این بینش حتی در سطوح مجامع علمی نیز رسوخ نموده است ( نظیر نامگذاری معراج برای مراکز تخصصی سرطان یا انتخاب خرچنگ به عنوان آرم و ...). بطور کلی توصیه‌ می‌شود، در تمامی بیماران با سرطان مشاوره سایکولوژیک بعمل آید.