استرس مزمن، استرسی است که به مدت طولانی ادامه مییابد یا به شکلی مکرر روی می دهد. استرس مزمن به طور بالقوه، زیان بخشی است.

مشکلات خانوادگی، مشکلات تحصیلی، کار بیش از حد یا بیماری طولانی، همگی می توانند موجب استرس مزمن شوند. علایم استرس مزمن عبارتند از:

اختلال در خوردن غذا

ناراحتی معده

سردرد

کمر درد

بی خوابی

اضطراب

افسردگی

عصبانیت

عصبانیت استرس مزمن در شدیدترین موارد می تواند منجر به حملات پانیک یا اختلال پانیک شود. (اختلالی پانیک یا اختلالی هراسی خود را با دوره های خودبهخودی و شدید اضطراب نشان میدهد که معمولاً کمتر از یک ساعت طول میکشد و ممکن است با علایمی نظیر گذر هراسی، ترسی از تنها بودن در مکانهای عمومی، ترسی بسیار شدید و احساسی مرگ قریب الوقوع تظاهر کند). روش های مختلفی برای کنترل استرس مزمن وجود دارند که عبارتند از: ورزشی، رژیم غدایی سالم و مناسب، کنترل استرسی، روش های آرام سازی، استراحت کافی و سرگرمی های آرامش بخشی. رژیم غذایی حاوی منیزیم در افرادی که سطح منیزیم آنها پایین است یا دچار کمبود منیزیم هستند می تواند منجر به کنترل یا حذف استرس شود. استرس مزمن می تواند کمبود منیزیم ایجاد کند. استرسی در بر انگیختن یا تشدید افسردگی و بیماری قلبی عروقی و تسریع پیشرفت بیماری ایدز نقش دارد.

استرس مزمن، قدرت مغز را کاهش میدهد و مناطق حیاتی مخصوصی حافظه در مغز را چروکیده می کند و از بین می برد.

نکته: استرس بیش از حد می تواند نقش مهمی در ایجاد بیماری الزایمر و زوال عقلی ایفا کند.

درمان های سنتی استرس

ماساژ درمانی

احتمالا ریشه در آیورودا دارد (Ayurveda؛ یعنی سیستم طب کلاسیک که 5000 سال پیش ایجاد شد و در حال حاضر در هندوستان مورد استفاده قرار می گیرد و بر تعادل میان محیط و ارتباط بین فردی تأکید دارد و پایه ی آن را این اصول تشکیل میدهند که انسان ها نماد عالم صغیر یا خرد جهانی تمام کاینات هستند و سلامتی، هدف و نتیجه ی طبیعی زندگی هماهنگ با محیط است و بیماری ها در نتیجه ی عدم هماهنگی میان محیط و فرد ایجاد می شوند و هر مورد بیماری در هر فرد خاصی، تظاهری از یک وضعیت منحصر به فرد خود اوست و بنابراین به درمانی انحصاری نیاز دارد. درمانگر تلاش می کند تا تعادلی میان دوشاها را برقرار کند (دوشاها؛ dOShaS عبارتند از سه ترکیب (Vata) که ترکیبی از هوا و فضا است، (pitta) که ترکیبی از مقدار زیادی آتشی و کمی آب است و (kapha) که ترکیبی است از مقدار زیادی آب و کمی خاک و تعادلی میان این سه ترکیب، موجب برقراری سلامت می شود). درمان های موجود در سیستم آیورودا بر مبنای رژیم غذایی، داروهای گیاهی، رنگ و صدا، رایحه درمانی (آروماتراپی)، مالیدن روغن های دارویی بر روی پوست و ماساژ دادن آن و مراقبه (مدیتیشن) صورت می گیرد).

ماساژ به عنوان یک روشی شل کننده فیزیکی و ارام ساز روانی به طور روزانه در وی کشور هندوستان مورد استفاده قرار می گیرد. در ژاپن، (شیا تسو) به طور منظم و خانه به خانه به وسیله متخصصان این کار انجام می شود. (شیا تسو؛ Shiat Su فرم ژاپنی طب سوزنی است که در آن به جای داخل کردن سوزن، از وارد آوردن فشار عمودی انگشت شست، آرنج یا زانو به پوست در نواحی وارد کردن سوزن در طب سوزنی، همراه با کششی و چرخش غیر فعالی مفاصل استفاده می شود.

شیا تسو به مقدار زیادی استرس را تسکین میدهد. جهان غرب به شکل بسیار دیر دهد و امروزه از ماساژ به عنوان درمان استفاده میشود و با استفاده از آن میتوان عضلات بدن را شلی کرد و تنش و سایر مشکلات بافت را برطرف نمود. ماساژ بافت های بدن می رسد. افزایشی اکسیژن، محصولات زاید بدن را حذف می کند و موجب بهبود بیماری ها می شود.

ماساژ، تون عضلانی، هضم غذا و تون پوست را بهبود میبخشد و عملکرد ریه ها را و مغز نیز بهبود پیدا می کند. یا بهبود تون عضلانی، وضعیت اعصاب متصل به آن ها، از جمله نخاع و مغز نیز بهبود پیدا می کند. ماساژ درمانی می تواند وضعیت بهداشت عمومی بدن و اعتماد به نفس را بهبود بخشد.