بسیاری از زنانی که ما با آنها صحبت کردیم درباره شما خود بعنوان یک مانع بزرگ جهت دستیابی به استقلال مالی مردد بودند.

بیشتر اوقات علتش این است که شخصی دیگری به آنها توصیه می کند و آنها فکر می کنند این شخصی بطور حتم بیشتر از آنها میداند. در اینجا چند مثال زنانی که با آنها در رابطه با این اشتباه شایع صحبت کردیم وجود دارد: «وقتی من هیجده ساله بودم اولین کار واقعی خود را که چهل ساعت کار در هفته بود داشتم. وقتی متوجه شدم که چه مقدار از آن صرف مالیات می شود، با یکی از دوستانم درباره آن صحبت کردم و او به من گفت که فرم مالیاتی خود را از یک عائله به پنج عائله تغییر بدهیم. این کار به نظرم عجیب می رسید اما تصور کردم که او میداند درباره چه چیزی صحبت می کند. وقتی اولین چک دستمزد خود را گرفتم ذوقزده بودم - خیلی خوب و درست به نظر می رسید - وقتی برگه های مالیاتم را برای آن سال آماده کردم از عمویم که حسابدار رسمی بود خواستم آن را چک کند. من باید به شیم و غریزه خودم اعتماد میکردم.»

«من یک بار از وکیلی خواستم در مورد حضانت پسرمان به من کمک کند. آن وکیل از عهده اش برنیامد و در حال بازنده شدن بود. میدانستم که او یک بازنده است اما پسرم فکر می کرد که او بهترین انتخاب است. در نهایت آن وکیل بازنده و برکنار شد و من ۴۰/۰۰۰ دلار پول خرج کردم.» «من با آقایی آشنا شدم که دوست داشت بطور تفننی در بازار بورس سهام سرمایهگذاری کند. او ظاهراً سهام مطمئنی پیدا می کرد و از من میخواست که شریک نصف سهام باشم. با وجود اینکه احساس می کردم ممکن است عاقلانه نباشد برای او یک چک به مبلغ ۵۰۰۰ دلار نوشتم. قیمت سهام سقوط کرد و او بازپرداخت فقدان ۱۰/۰۰۰ دلار را به هم زد و به من هیچ چیزی نرسید.»

تا به حال توجه کرده اید که دنیا به "احساسی غریزی " بیشتر از شم انسان ارزشی قائل می شود؟ زنی به من گفت که یاد گرفته بگوید: «غریزه من یا حس من به من میگوید» و با این کار به شما خود اعتبار و قدرت شایسته را میدهد. وقتی نوبت به تصمیم درباره امور مالی، شغلی و انجام یک خرید بزرگ میرسد این مورد را غریزه می نامید یا شم: زنان در مورد پیش بینی یا حدس زدن غرایز شان و قرار دادن سرنوشتشان در دستان شخصی دیگری که ممکن است بیشتر از آنها بداند یا برعکس بسیار سریع هستند. من به زنان میگویم شما شما مطلق نیست اما معمولاً تا حدی اساسی و اعتبار دارد. شم و غریزه مجموعهای از تجربیات، تحصیلات، مشاهدات و احساسات ماست. به این ترتیب چیزی است که باید به آن احترام گذاشت و به آن گوشی کرد. هرچه شما بیشتر از آن استفاده کنید،خوب تر و دقیق تر عمل می کند.

توصیه های آموزنده

به شم خود اعتماد کنید.

اگر غرایز تان به شما میگوید که بعضی چیزها زیادی خوب به نظر میرسند احتمالاً همینطور است. برنامه های سریع پولدار شدن در مورد برنامه ریزی آینده مالی شما بهترین انتخاب نیستند. بعضی از آنها ممکن است در حقیقت برای بعضی از مردم به روشی خاصی گسترش یافته باشد اما سؤالی که از خودتان باید بپرسید. این است که "آیا من میتوانم از دانست دادن این سرمایه گذاری را تحمل کنم؟" اگر جواب منفی است ان را انجام ندهید. از طرف دیگر از خطر یا ریسک کردن بطور کاملی خودداری نکنید زیرا ممکن است یک فرصت بزرگ برای شما باشد. اگر شما در موقعیتی هستید که از دست دادن چند صد یا حتی چند هزار کنید. در کوتاه مدت به غریزه خود اعتماد کنید و فوراً کارهای دلار در طولانی مدت به شما آسیب نمیرساند. شاید بخواهید ریسک مخاطرهآمیز و سودآور را رد نکنید. ریسک های حساب شده انجام دهید.

از اینکه بگویید نه متشکرم نترسید

اوقاتی وجود دارد که شام و غریزه ما به ما میگوید نه، نه، نه و لب های ما میگویند بله، بله، بله. این معمولاً زمانی است که ما از نظر عاطفی با شخصی که درخواست میکند درگیر هستیم. اگر شخصی باعث شود که شما درباره انجام دادن او فکر می کند یک فکر فوق العاده و عالی است احساسی گناه کنید، جایگاه خود را حفظ کنید. شما میتوانید همیشه چیزی مثلی این را بگویید: «من نمی گویم که این فکر بندی است بلکه فقط میخواهیم بگوییم در این مورد احساسی خوبی ندارم» و بگویید «نه متشکرم.» مثل بیشتر اوقاتی که مجبورید.

درخواست تایم اوت کنید.

وقتی شما یا غریزه شما پرچم قرمز را بالا میبرد زمان پرسیدن نشود. تسلیم " حسری قوریہست شخصی دیکر نشوید. آکر شما در مورد خوب بودن چیزی متقاعد نمی شوید جهت فکر کردن درباره آن و تحقیق بررسی بیشتر، درخواست وقت بیشتری کنید. به هر کسی که به شما میگوید این شانسی ممکن است تا مدت زیادی دوام نیاورد شک داشته باشید. حتی اگر این طور هم باشد یکی دیگر آن بیرون وجود دارد - کسی که شما ممکن است با او راحتتر باشید.

اوقاتی وجود دارد که بهترین کار این است در آن اوقات هیچ کاری انجام ندهید. این اوقات را شناسایی کنید.

تا هفته ها و ماهها بعد از یک فقدان عظیم از جمله مرگ، طلاق یا عدم صلاحیت شخصی که دوستش داشتید شما مملو از احساسات و عواطف هستید. ما معمولاً بهترین تصمیماتمان را تحت یک چنین شرایطی نمی گیریم. از اینکه فوری منزل خود را به جوب حراج بگذارید یا همه پس اندازهایتان را نقد کنید و به جایی دیگر نقل مکان کنید خودداری کنید و به اولین شخصی که نزد تان میآید و میگوید می تواند هر کمکی که نیاز دارید به شما ارائه دهد اعتماد نکنید. برای خودتان یک زمان معینی را مشخص کنید و قبل از تمرکز روی موضوعات مالی در آن زمان غصه بخورید و التیام یابید. وضعیت شما حکم خواهد کرد که چقدر این مورد طولانی خواهید بود بنابراین آگاه باشید که قبل از مجبور شدن به تصمیم گیری مالی واقعی به چه مقدار زمان نیاز دارید؟