بازاریابی واحد شرکتی است که مأموریت خاص آن کمک به شرکت ها جهت متحد شدن با بازارهای اهدافشان از طریقی درک مصرف کننده است". به عبارت دیگر آنها راههایی پیدا می کنند تا باعث شوند شما پول خود را برای چیزهایی که در واقع اصلاً ندارید خرج کنید.

در یک نشریه چاپ ۲۰۰۲ با عنوان "میلی و هوس نه احتیاج " به ۳ تریلیون خرج و هزینه غیرضروری اشاره شد. پم دانزینگر رئیس واحد بازاریابی در مورد این موضوع در طولی مصاحبه با شبکه CNN اظهار داشت که مصرف کنندهها، امروزه در مورد نیازهای اولیه و اصلی خود مثل غذا، لباسی و مسکن نسبت به بیستوپنج، سیوپنج و حتی پنجاه سال پیشی کمتر خرج می کنند. آنها در مورد خرید اقلامی که برانگیخته از احساسی و میلی آنهاست بیشتر و بیشتر خرج می کنند، به این ده مقوله از اقلامی که مردم میخرند و در واقع به آنها نیاز ندارند توجه کنید:

1 - وسایل سرگرمی مثل CD، ویدئو، DVD

2 - کتاب های و مجلات

3 - کارت های تبریک و نوشت افزار شخصی

4 - محصولات بهداشتی شخصی (علاوه برخمیر دندان و صابون)

5 - شمع

6 - پارچه هایی مثل روبالشی، قالیچه و رومیزی

7 - بذر گیاهان، درختان، درختچه ها و سایر اقلام مورد نیاز برای محوطه سازی و زیباسازی محیط

8 - لوازم آشپزخانه

9 - دکورهای فصلی

10 - اسباب بازی، عروسک و بازی

آنچه که این فهرست را بسیار جالب می کند این است که زنان بیشتر بازی از مردان این خریدها را انجام میدهند - نه مورد از ده مقوله (اقلام ۲ تا ۱۰)، مردان مایلند اقلام بزرگ را خریداری کنند اما تعداد معاملات آنها پولی زیادی ندارید به نسبت راحت است که بین آنچه نیاز دارید (پول برای اجاره، غذا، لباسی برای بچه ها) و آنچه که میخواهید تمایز قائل شوید. زنان مرفه اغلب در بودجه کردن و برنامه ریزی هزینه بهتر از زنانی هستند که در جیبشان پولی اضافی دارند. آن پول می تواند یک تفاوت بسیار زیاد در درک آنچه شما میتوانید و نمیتوانید فراهم کنید ایجاد کند و این یک اشتباه است.

چند بار شده که برای خریدن به حق چیزهایی که میخواهید داخل فروشگاه شدید و با پنج چیز بیشتر که ظاهرآ نمی توانید بدون آن زندگی کنید از فروشگاه خارج شدید؟ آن فروشنده ها در واقع می دانند چطور این شرکت هایی مثل بازاریابی واحد استفاده می کنند. آن نمایشی پلیورهای کشمیری در حراج مثل یک چاه سیاه است. منطق درست به شما کمک می کند نیاز داشتن به آن پلیور را از ناگهان خواستن آن متمایز کنید. برای زنان به قدر کافی خوشی شانسی، که پول کافی دارند در حقیقت سخت است بین یک خواستن و یک نیاز تمایز قائل شوند. ما خودمان کار خوب به نظر برسیم یا اگر آن ترفیع را بدست آوریم منجر به کسب پول بیشتر می شود. آخرین موقع کی بود که شما ترفیع گرفتید بخاطر اینکه دو جفت از کفش های بسیار گران مشکی را پوشیدید؟

توصیه های آموزنده

آگاهانه خواسته هایتان را در مقابل نیازهایتان در نظر بگیرید.

وقتی شما به چیزی نگاه می کنید که در مورد خرید آن برنامه ریزی نکرده بودید از خودتان بپرسید چه چیزی مهمتر است: "اینکه شما آن را بخرید یا آن مقدار پول را که نیاز دارید برای مستقل و بی نیاز بودن از دیگران جمع کنید.

آن را پرو نکنید.

یک نوع وودو وجود دارد بین وقتی که شما در مورد خریدن یک لباس فکر می کنید و وقتی که آن را پرو می کنید. شما آن لباسی را به اتاق پرو می برید اما خیلی زود مالی خود می کنید. قبل از اینکه چیزی را پرو کنید از خودتان بپرسید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید. اگر جواب خیر است آن راسر جایش بگذارید.

در کل از رفتن به فروشگاه خودداری کنید.

یک تحقیق نشان میدهد که فقط ۲۵ درصد از تمام بازدیدهای فروشگاه یا یک مرکز خرید برای هدف خاصی انجام یک خرید عمدی و آگاهانه هستند. باقی بازدیدها به منظور تفریح یا سرگرمی انجام می شوند. اگر شما یک خرید بخصوصی در ذهن ندارید چرا از زمان برای پیادهروی، دیدن یک دوست یا انجام یک سرگرمی استفاده نمی کنید.

الویت های خود را مشخص کنید.

اوقاتی وجود دارد که شما قصد دارید چیزی را بخرید که به ان نیاز ندارید اما واقعاً قصد خرید دارید. میدانید که این کار شما را برای یک مدت طولانی خوشحال خواهد کرد. قبل از انجام خرید، الویت های خود را در آن لحظه در نظر بگیرید. آیا شما اخیراً تغییر شغلی دادهاید و درباره درآمد آینده خود مطمئن نیستید؟ آیا شما یک تعطیلات قریب الوقوع در پیشی دارید؟ آیا کار دندانپزشکی دارید که باید انجام دهید؟ قبل از انجام چنین خریدهای احساسی الویت های خود را مشخص کنید.