همانطور که گفته شد در اطراف مفاصل عضلات قرار دارند. عضلات هم وظیفه محافظت مفاصل و هم وظیفه حرکت را بعهده دارند. اگر عضلات قوی باشندعلاوه بر آنکه حرکت به آسانی صورت می گیرد، فشارهای وارده بر استخوان ها نیز تا حد زیادی خنثی می شود.

بطور طبیعی در موقع پایین آمدن از پله ها دردی در مفاصل زانو ایجاد نمی شود علت این امر آن است که بطور طبیعی عضلات اطراف زانو در موقعی که پا را به طرف پایین می بریم، با منقبض شدن مناسب مانع وارد آمدن فشار بر روی زانو می شود. چنانچه در موقع پایین آمدن از پله ها مثلا در تاریکی فکر کنیم که به آخرین پله رسیده و در سطح صاف قرار گرفته ایم، در این حالت است که وقتی بدون توجه به این موضوع پا را به زمین می گذاریم درد شدیدی در زانو حس می شود. علت این امر آن است که چون عضلات آمادگی لازم را برای منقبض شدن ندارند فشار زیادی به استخوان ها وارد شده و درد ایجاد می شود.

یکی از مشکلاتی که در بیماران مبتلا به آرتروز بوجود می آید، ایجاد خستگی در عضلات مفصل مربوطه است. علت این موضوع آن است که چون مفصل غیرطبیعی است (یعنی تبدیل غضروف طبیعی به یک بافت نازکتر و ناهموار و وجود تغییر شکل های استخوانی و خارهای استخوانی) عضلات باید بیش از حد طبیعی کار کنند و در حقیقت بایذ کار اضافه انجام دهند. این کار اضافه سبب خستگی عضلات می گردد.

از طرف دیگر در مفصل مبتلا به آرتروز وجود درد باعث می شود که عضلات کمتر از حدطبیعی فعالیت داشته و بر اثر این کاهش فعالیت دچار ضعف گردند. حرکت مفصلی که دارای عضله ضعیف است به مراتب دردناکتر از مفصلی است که عضله آن قوی می باشد.

با توجه به نکات ذکر شده در بالا بعدا در قسمت درمان خواهیم گفت که ایجاد تعادل در میزان فشار وارده بر روی عضلات (اضافه کاری) و میزان نرمش های مخصوص (برای تقویت عضله و از بین بردن ضعف عضله) از اصول مهم درمان آرتروز می باشد.

مسئله دیگر که در عضلات اتفاق می افتد پدیده ای است بنام گرفتگی عضله (اسپاسم). گرفتگی عضله عبارت است از انقباض طولانی عضله که در واکنش به درد مفصل ایجاد می شود.

این انقباضات طولانی ممکن است باعث کوتاه شدن عضله گردند. مثلا در زانوها گرفتگی عضلات پشت زانو باعث می شود که زانو در حالت خمیده باقی بماند. این جالت خمیدگی غیرطبیعی در زانوها اشکال زیادی در موقع راه رفتن ایجاد می کند. بنابراین یکی دیگر از اصول درمانی آرتروز پیشگیری از بوجود آمدن اینگونه گرفتگی ها می باشد.